A Z Generáció közösségi média fogyasztási szokásai


6 perc

A különböző generációk médiafogyasztási szokásainak ismerete egy roppant értékes eszköz lehet vállalkozásod kezében.

Ha olvasod blogunkat, akkor már tudod, hogy a célközönséged megfelelő ismerete a marketingtevékenységeid egyik alappillére. A Z generáció fiatal felnőttjei a digitális tartalomfogyasztók egy jelentős bázisa: ha őket sikeresen eléred, azt könnyen a hasznodra tudod fordítani.

Na de mi is pontosan a „Z generáció”?

Bár nem minden meghatározásban egyeznek a kezdő és záró évszámok, de alapvetően az 1997 és a 2012 között születetteket hívjuk kollektíven Z generációnak. Tehát ebbe a csoportba azok tartoznak, akik jelenleg 12-27 évesek.

Ismerkedjünk meg kicsit a Gen Z szokásaival!

Ez a néhány statisztikai adat egy érdekes képet fest a digitális média hatásairól. Nem azért mutatjuk be őket, hogy a tendenciák felett ítélkezzünk, hanem azért, hogy segítsünk nagyobb összhangot teremteni a vállalkozásod marketing törekvései és a piac fogyasztói között.

Na tehát: A Z generáció

  • 61%-a bizonyos mértékig „digitális eszköz függőnek” nevezné magát.
  • 81%-a fedez fel új termékeket és szolgáltatásokat a közösségi médián keresztül.
  • 97%-a a közösségi médiát nevezte meg a vásárlási ötleteik elsődleges forrásának.
  • 46%-a elsősorban social médián keresztül jut információhoz és hírekhez.
  • hazai tagjai hétköznapokon naponta kb. 6,5, hétvégéken akár 10-12 töltenek a digitális térben, ennek jelentős részét a különböző közösségi média felületeken.

A statisztika hasznos dolog, de fontos, hogy mindig a megfelelő tanulságokat vonjuk le belőle. Ezek a számok többnyire amerikai mérések eredményei, így a hazai fiatalok közt lehetnek eltérések, de a tapasztalat azért azt mutatja, hogy a tendenciák egyre inkább hasonlóak. 

Azt is fontos kiemelni, hogy ez a több, mint 15 évet felölelő generáció elég tág. Adott korcsoportok között akár jelentősebb különbségek is megfigyelhetők, de ugyanolyan idős fogyasztók is sokszor már szokásokat mutatnak.

Én is Z generációs vagyok. Nem rég ledöbbentem, amikor egy kortársam utána szeretett volna nézni valaminek, és az első útja nem a Google-re, hanem az Instagram-ra vezetett. Lehet én vagyok „régimódi”, de a lényeg az, hogy generációkon belül is lehet jelentős széthúzás.

Most, hogy lefektettük az alapokat, nézzük mit és mennyit fogyasztanak a fiatalok. Na nem egy péntek esti buli leforgása alatt. Most a digitális tartalomfogyasztásra gondolunk.

A legnépszerűbb közösségi felületek

Ha tippelned kéne, mit mondanál melyik a legnépszerűbb közösségi felület a fiatalok között?

A TikTok-ot? Nem lenne rossz tipp, de a válasz nem lenne helyes

Bár különböző mérések más-más eredményekre jutnak, a lényeg ugyanaz. A Top 5 legnépszerűbb app a Z generációsok között az Insta, a Facebook, a Snapchat, a TikTok és az élen a YoutTube.

Bizony. A YouTube is közösségi felületnek tekinthető, ráadásul a legnépszerűbbnek a Gen Z körében. 

Az alábbi ábra a Pew Reserach 2023-mas kutatása alapján készült. A 18-29 év közötti amerikai felnőttek közösségi média fogyasztási szokásait mutatja be.

Z Generáció leghasználtabb közösségi média felületei

Z Generáció leghasználtabb közösségi média felületei

Forrás 

Ezt tudod tenni te!

A Z generáció napi szinten használja a közösségi felületeket és az ott látottak és tapasztaltak befolyással lehetnek preferenciáikra, vásárlási döntéseikre, ízlésükre. 

Fontos, hogy a márkád önazonosságát megőrizve igyekezz közelíteni a kívánt célközönségedhez ezeken a népszerű felületeken.

Ehhez azt is tudnod kell mit várnak a Z generációsok a közösségi tartalmaktól.

Itt olyanokra kell gondolnod, mint:

  • Személyre szabott élmény
  • Értéknyújtás
  • Hitelesség, valóság tükrözése
  • Sokszínűség, empátia
  • Közvetlenség
  • Interaktivitás

A Z generáció a figyelemfelkeltő, de értékes és valóságos tartalmakat szereti. Könnyen átlátnak a kamu dolgokon és a kiszagolják a „túlmarketingezett” posztokat.

Érdemes a tartalmaidat olyan köntösbe bújtatni, ami autentikus és könnyen-gyorsan fogyasztható. Egy versenytárs analízis és a trendek követése is segíthet ebben. 

Ha a tartalmad belesimul a felhasználó feed-jébe, azok a tartalmak közé, amikkel egyébként is szemben találja magát, akkor nyerő helyzetbe kerülsz. A TikTok jelengség kapcsán, amit azóta minden más platform lekövetett, mindenki tudja mekkora ereje van a trendmarketingnek, ám a fiatal generációknál a meme marketing is egyre népszerűbb, amit számos nagy cég már le is reagált.

Érdemes elgondolkodni a rövid videós tartalmak készítésén, hisz szinte minden platform alkalmazkodott már az ilyen tartalmakhoz és ez sem véletlen.

A terméked, szolgáltatásod nem feltétlen csak saját tartalmakkal tudod eljuttatni a potenciális ügyfelekhez. Készíthetsz saját YouTube videókat, de nem valószínű, hogy az nagy lendületre kap. Ilyen esetben érdemes más módszereken elgondolkodni.

Beszéljünk kicsit az influencerekről is.

Nem rég írtunk arról, hogy a vásárlási döntésekben milyen fontos szerepe van más vásárlók visszajelzéseinek, tapasztalatainak. 

A vásárlók nagyon szívesen fogadják mások ajánlásait, különösképp olyanoktól, akikben megbíznak. Azok, akik sok tartalmat fogyasztanak 1-1 tartalomgyártótól, influencertől, akikkel személyesen is azonosulni tudnak, azoknál bizonyos mértékű kötődés, baráti érzelem és bizalom alakul ki.

Kutatások is arra mutatnak, hogy az influencereknek komoly szerepe van a közösségi média felhasználok fogyasztási döntéseiben. 

A brand-influencer kapcsolatoknál is sokat számít a hitelesség és a tudatosság. A megfelelő profilú és követési bázissal rendelkező influencerek megkeresése fontos. Hogy melyik ideális neked, az a céljaidtól függ.

Mindenki tudja, hogy az influencerek nem ingyen dolgoznak, ám ha olyan partnerre találsz, aki tényleg hisz a termékedben, akár márkád nagykövete is lehet. Az ilyen tartalomgyártók hitelesebben is tudnak publicitást kelteni branded számára.


Ha szeretnél tenni márkád sikerességéért a Z generáció körében, akkor az ő igényeikre kell formálnod a kommunikációd, megjelenésed és tartalmaid megközelítését. A közepén persze nem lehet kezdeni. Minden a gondosan felépített marketing és kommunikációs stratégián alapszik.

Ha segítségre szorulsz közösségi média tartalmaid elkészítése kapcsán, keress minket és mi 1 munkanapon belül visszajelzünk neked! 


Ha úgy érzed egy profi online marketing csapat segítségére van szükséged
kérj tőlünk ajánlatot most

calendar hourglass twitter reddit linkedin at telegram pinterest viber whatsapp