Fizikai üzlet vs. webshop: fenntartási költségek 2023-ban Magyarországon


6 perc

Hazánkban futótűzként terjedt a módosított rezsicsökkentés híre az elmúlt hónapokban. A rezsicsökkentés hiányát, társulva az egyébként is magaslatokba lépő energiaválsággal egyáltalán nem kis feladat megugrani a kis- és középvállalkozásoknak.

Most viszont egymással szembe állítottuk a webshopokat a fizikai üzletekkel a fenntarthatóság szempontjait figyelembe véve. 

Bármennyire is szeretnénk elringatni magunkat a tudatban, hogy a fizikai boltok letarolják a webshopokat minden tekintetben, ez sajnos nem így van, főleg akkor nem, ha a fenntartási költségekről esik szó.

Noha a fizikai boltok üzemeltetése ugyanannyira profitábilis lehet, mint egy webáruházé, az összehasonlítás kulcsa a nyitvatartási időre jutott költségek arányán alapszik. 

Egy webshop ugyanis éjjel-nappal tudja rögzíteni a rendeléseket anélkül, hogy azokat rögtön fogadni is kéne. 

Nem is beszélve arról, hogy napjainkban már szinte bármit meg tudunk rendelni online. Legyen az étel, egy csavar, vagy épp nagyobb háztartási berendezések, az online rendelés lehetősége már szinte mindenhol jelen van. Annak érdekében, hogy a tények beszéljenek helyettünk, nézzük is a tételes felsorolását a fenntartási költségeknek:

Fizikai üzletek fenntartási költségei:

  • üzlethelyiség bérlése / vásárlása (ez lehet egyszeri nagy, vagy rendszeres, de kisebb költség is)
  • üzlethelyiség karbantartása
  • rezsiköltség (villany, víz, gáz)
  • munkaeszközök, dekoráció és berendezés
  • személyzet

Webáruházak fenntartási költségei:

  • domain cím és tárhely (évente 20.000 - 30.000 Ft átlagosan)
  • weboldal fejlesztési költségei (ahogy a fizikai üzletnél, itt is lehet saját és bérelt (web)áruházban gondolkodni, de arányaiban jóval kisebb költségről van szó)
  • karbantartás (a webáruház típusától függően évente 0-50.000 Ft)
Egy saját webáruház fejlesztési költsége átlagosan 500.000 - 1.000.000 Ft között mozog, míg a bérlése havi 15.000 - 25.000 Ft közé tehető

Üzlethelyiség, számlák és berendezés

Üzlet-, vagy raktárhelyiség bérlése? Míg a fizikai üzlet helyszínét tökéletesre optimalizálni, majd megszerezni a hőn áhított helyszínt roppant nehéz és költséges feladat, addig a webáruház raktárhelyisége sokkal kevésbé van lokációhoz kötve, így nyugodtan választhatunk egy kevésbé forgalmas, olcsóbb környéket is, ami mindenképp csökkenti a kiadásainkat. De ha ezzel sem szeretnénk további fejfájást okozni magunknak, megbízhatunk egy fulfillment szolgáltatót, aki gondoskodik mind a termékek tárolásáról, kiszállításáról és számlázásról is.

A rezsi esetén is a nyerő oldalon áll a webáruház, hiszen nincs szükség akkora energiára egy raktárhelyiség és egy kisebb iroda fenntartásához, mint egy kvázi bemutatóterem (üzlethelyiség) üzemeltetéséhez. Sok esetben még irodára sincs szükség, hiszen az utóbbi időkben rengetegen álltak át a home office típusú munkavégzésre.

A webáruház méretétől és forgalmától függően bizonyos esetekben szükség lehet munkatárs(ak)ra például az ügyfélszolgálaton, de állandó napi 8 órás munkavégzésre ilyen munkakörben csak többszáz milliós vagy milliárdos forgalmú webshopok esetén van valós igény. Egyéb esetben egy központi email címre érkező kérdéseket napi legfeljebb néhány órában meg lehet válaszolni.

Domain cím, tárhely és a weboldal

A domain cím és tárhely évre, vagy akár évekre szóló megvétele nem több pár tízezer forintnál. A webshop kialakításának költségei viszont inkább annak típusától függenek.

Webshop bérlés

Léteznek olyan szolgáltatások, amik lehetőséget adnak kész webshopok bérlésére, amilyen például a Shoprenter vagy az UNAS is. Ezzel a webáruházzal nincs különösebb dolgunk, hiszen a legtöbb szükséges teendőről gondoskodik helyettünk (előre elkészített fejlesztés, hosting szolgáltatások és különböző integrációk). Ennek a kényelemnek viszont általában havidíjas ára van. A Shoprenter például havi vagy éves díjat kér a szolgáltatásért, melyről itt tudsz részletesebben tájékozódni.

Saját webshop

A webshop motorok biztosítják a webáruházunk saját kézben tartását és lehetőséget adnak arra is, hogy kedvünk szerint tudjuk optimalizálni azokat szinte kötöttségek nélkül. A legnépszerűbb webshop motor napjainkban a WooCommerce, ami egy alapvetően ingyenesen használható webshop motor. Ennél a lehetőségnél viszont felmerülnek az egyszeri, de nagyobb költségek, mint például a megjelenés megtervezése, a funkciók integrálása és maga a fejlesztés.

A fejlesztési költség egy WooCommerce alapú webshop esetében általában 500.000 - 700.000 forint közé tehető. Elsőre kicsit soknak tűnhet, azonban összehasonlítva egy fizikai üzleti megvásárlásának költségével, ez elenyésző.

Marketing költségek

A marketing költségek mindkét oldalon lehetnek kiugróak és elenyészőek is, ez a kívánt cél elérésétől és a ráfordítás mértékétől változhat. Mint ahogy azt említettük, a mai világban vállalkozásként nem jelen lenni az online térben egy hatalmas kiszúrás saját üzletünkkel, így fizikai üzletek esetében is érdemes energiát fordítani az online marketing bizonyos célirányos eszközeire

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy akár a fizikai-, vagy az online értékesítés a fő profilunk, a marketing egyes eszközei nagyjából pontosan megegyezhetnek a sikeres megszerzéséért folytatott harcban. Ezek az eszközök a következők lehetnek:

  • Közösségi média menedzsment
  • Weblap-, és keresőoptimalizálás
  • Fizetett hirdetések (pl. Facebook PPC, Google Ads)
  • Offline marketing eszközök

Közösségi Média Menedzsment

Avagy “fent lenni a Facebookon”. Ennél igazából jóval többről van szó, hiszen a közösségi média menedzsment mára már egy külön szakterületté nőtte ki magát, a különböző szakemberek pedig folyamatosan azzal foglalkoznak, hogy az általuk képviselt márka a lehető legjobban tudjon teljesíteni a közösségi oldalakon. Ha a vállalkozás szemszögéből vizsgáljuk meg ezt a dolgot, akkor azt kell, hogy mondjuk, hogy az online térben manapság sokkal nagyobb potenciál van, hiszen a felhasználóknak nem kell fizikailag jelen lenniük az adott helyszínen ahhoz, hogy láthassák a hirdetéseinket. A világon bárhonnan elérhetőek lesznek.

A többi területet most nem bontjuk ki részletesebben, mert mindegyikről van több átfogó írásunk is a SocialWings blogon.

Ha kíváncsi vagy rá pontosan, hogy a te fizikai üzleted helyett vagy mellé milyen típusú webáruházat ajánlunk, keress minket bizalommal!






Ha úgy érzed egy profi online marketing csapat segítségére van szükséged
kérj tőlünk ajánlatot most

calendar hourglass twitter reddit linkedin at telegram pinterest viber whatsapp