Itt az Allegro! A magyar piacra is betört Kelet-Európa Amazonja.
4 percCikkünkben az allegro online piactér hazai megjelenésének potenciális hatásait tárgyaljuk ki, valamint megvizsgáljuk hogyan készülhetnek fel a hazai kkv-k a piaci változásokra.
6 perc
Hazánkban futótűzként terjedt a módosított rezsicsökkentés híre az elmúlt hónapokban. A rezsicsökkentés hiányát, társulva az egyébként is magaslatokba lépő energiaválsággal egyáltalán nem kis feladat megugrani a kis- és középvállalkozásoknak.
Most viszont egymással szembe állítottuk a webshopokat a fizikai üzletekkel a fenntarthatóság szempontjait figyelembe véve.
Bármennyire is szeretnénk elringatni magunkat a tudatban, hogy a fizikai boltok letarolják a webshopokat minden tekintetben, ez sajnos nem így van, főleg akkor nem, ha a fenntartási költségekről esik szó.
Noha a fizikai boltok üzemeltetése ugyanannyira profitábilis lehet, mint egy webáruházé, az összehasonlítás kulcsa a nyitvatartási időre jutott költségek arányán alapszik.
Nem is beszélve arról, hogy napjainkban már szinte bármit meg tudunk rendelni online. Legyen az étel, egy csavar, vagy épp nagyobb háztartási berendezések, az online rendelés lehetősége már szinte mindenhol jelen van. Annak érdekében, hogy a tények beszéljenek helyettünk, nézzük is a tételes felsorolását a fenntartási költségeknek:
Fizikai üzletek fenntartási költségei:
Webáruházak fenntartási költségei:
Egy saját webáruház fejlesztési költsége átlagosan 500.000 - 1.000.000 Ft között mozog, míg a bérlése havi 15.000 - 25.000 Ft közé tehető
Üzlethelyiség, számlák és berendezés
Üzlet-, vagy raktárhelyiség bérlése? Míg a fizikai üzlet helyszínét tökéletesre optimalizálni, majd megszerezni a hőn áhított helyszínt roppant nehéz és költséges feladat, addig a webáruház raktárhelyisége sokkal kevésbé van lokációhoz kötve, így nyugodtan választhatunk egy kevésbé forgalmas, olcsóbb környéket is, ami mindenképp csökkenti a kiadásainkat. De ha ezzel sem szeretnénk további fejfájást okozni magunknak, megbízhatunk egy fulfillment szolgáltatót, aki gondoskodik mind a termékek tárolásáról, kiszállításáról és számlázásról is.
A rezsi esetén is a nyerő oldalon áll a webáruház, hiszen nincs szükség akkora energiára egy raktárhelyiség és egy kisebb iroda fenntartásához, mint egy kvázi bemutatóterem (üzlethelyiség) üzemeltetéséhez. Sok esetben még irodára sincs szükség, hiszen az utóbbi időkben rengetegen álltak át a home office típusú munkavégzésre.
A webáruház méretétől és forgalmától függően bizonyos esetekben szükség lehet munkatárs(ak)ra például az ügyfélszolgálaton, de állandó napi 8 órás munkavégzésre ilyen munkakörben csak többszáz milliós vagy milliárdos forgalmú webshopok esetén van valós igény. Egyéb esetben egy központi email címre érkező kérdéseket napi legfeljebb néhány órában meg lehet válaszolni.
Domain cím, tárhely és a weboldal
A domain cím és tárhely évre, vagy akár évekre szóló megvétele nem több pár tízezer forintnál. A webshop kialakításának költségei viszont inkább annak típusától függenek.
Léteznek olyan szolgáltatások, amik lehetőséget adnak kész webshopok bérlésére, amilyen például a Shoprenter vagy az UNAS is. Ezzel a webáruházzal nincs különösebb dolgunk, hiszen a legtöbb szükséges teendőről gondoskodik helyettünk (előre elkészített fejlesztés, hosting szolgáltatások és különböző integrációk). Ennek a kényelemnek viszont általában havidíjas ára van. A Shoprenter például havi vagy éves díjat kér a szolgáltatásért, melyről itt tudsz részletesebben tájékozódni.
A webshop motorok biztosítják a webáruházunk saját kézben tartását és lehetőséget adnak arra is, hogy kedvünk szerint tudjuk optimalizálni azokat szinte kötöttségek nélkül. A legnépszerűbb webshop motor napjainkban a WooCommerce, ami egy alapvetően ingyenesen használható webshop motor. Ennél a lehetőségnél viszont felmerülnek az egyszeri, de nagyobb költségek, mint például a megjelenés megtervezése, a funkciók integrálása és maga a fejlesztés.
A fejlesztési költség egy WooCommerce alapú webshop esetében általában 500.000 - 700.000 forint közé tehető. Elsőre kicsit soknak tűnhet, azonban összehasonlítva egy fizikai üzleti megvásárlásának költségével, ez elenyésző.
Marketing költségek
A marketing költségek mindkét oldalon lehetnek kiugróak és elenyészőek is, ez a kívánt cél elérésétől és a ráfordítás mértékétől változhat. Mint ahogy azt említettük, a mai világban vállalkozásként nem jelen lenni az online térben egy hatalmas kiszúrás saját üzletünkkel, így fizikai üzletek esetében is érdemes energiát fordítani az online marketing bizonyos célirányos eszközeire.
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy akár a fizikai-, vagy az online értékesítés a fő profilunk, a marketing egyes eszközei nagyjából pontosan megegyezhetnek a sikeres megszerzéséért folytatott harcban. Ezek az eszközök a következők lehetnek:
Avagy “fent lenni a Facebookon”. Ennél igazából jóval többről van szó, hiszen a közösségi média menedzsment mára már egy külön szakterületté nőtte ki magát, a különböző szakemberek pedig folyamatosan azzal foglalkoznak, hogy az általuk képviselt márka a lehető legjobban tudjon teljesíteni a közösségi oldalakon. Ha a vállalkozás szemszögéből vizsgáljuk meg ezt a dolgot, akkor azt kell, hogy mondjuk, hogy az online térben manapság sokkal nagyobb potenciál van, hiszen a felhasználóknak nem kell fizikailag jelen lenniük az adott helyszínen ahhoz, hogy láthassák a hirdetéseinket. A világon bárhonnan elérhetőek lesznek.
A többi területet most nem bontjuk ki részletesebben, mert mindegyikről van több átfogó írásunk is a SocialWings blogon.
Ha kíváncsi vagy rá pontosan, hogy a te fizikai üzleted helyett vagy mellé milyen típusú webáruházat ajánlunk, keress minket bizalommal!