Itt az Allegro! A magyar piacra is betört Kelet-Európa Amazonja.
4 percCikkünkben az allegro online piactér hazai megjelenésének potenciális hatásait tárgyaljuk ki, valamint megvizsgáljuk hogyan készülhetnek fel a hazai kkv-k a piaci változásokra.
A weboldalad a vállalkozásod digitális jelenlétének talán legfontosabb kulcseleme. Na de gondoltál már arra, hogy a weboldalad valójában nem is neked készül? Hanem annak, aki ellátogat rá, egy ügyfélnek, egy érdeklődőnek, egy potenciális vásárlónak. Ő pedig gyors választ akar. Átláthatóságot. Logikusan felépített felületet. Ezt hívják webergonómiának
A webergonómia tehát nem más, mint a weboldalad használhatósága, a felhasználói élmény és kényelem, amit a látogatók megtapasztalnak.
Ha elmész a boltba, sok tényezőt magától értetődőnek veszel. Legyen világos, ne legyenek kopottak az árcédulák, ne kelljen háromszor körbejárnod az üzletet, hogy megtaláld a keresett terméket, legyen gyors a kiszolgálás, stb. Kellemes élmény, hatékonyság. Akkor miért lenne ez más a weboldaladnál?
A weboldaladon az a legfontosabb, hogy a felhasználó jól érezze magát. Ez nem feltétlen azt jelenti, hogy szórakoztatnod kell őt, sokkal inkább azt, hogy a weboldaladon töltött idő zökkenőmentesen teljen, jó flow-ban tudja navigálni az oldalt. A látogatók 88%-a kevésbé hajlandó visszatérni egy oldalra, ha rossz élményt tapasztal.
A felépítést, a megjelenést a felhasználók, pontosabban a célközönséged(!) igényeire kell szabnod, de ne téveszd szem elől a célt: a konverziót. A weboldalad különböző elemeinek azért kell dolgoznia, hogy lépésről-lépésre közelebb vigyék az érdeklődőt a rendeléshez, vásárláshoz.
A webergonómia magába foglalja az esztétikus, célközönséghez illeszkedő vizuális megjelenést, a weboldal szakmailag helytálló, célközönség nyelvezetéhez illeszkedő tartalmait, valamint az egyszerű navigálhatóságot és a megfelelő, működő funkciók meglétét.
Ezekre az alappillérekre kell építened a weboldalad.
A látogatón az első benyomást a weboldalad vizuális megjelenése fogja tenni, így nagyon fontos, hogy az első pillanattól egy letisztult, igényes arculattal találkozzon. A felhasználók első benyomása egy weboldalról 50 milliszekundum alatt kialakul , ami kiemeli a vizuális megjelenés fontosságát.
Persze nem elég az, hogy a weboldal „szép”. Az egységes, mutatós dizájn egy remek alap, de ami igazán fontos, az az, hogy átlátható vizuális hierarchia uralkodjon.
Terelni kell a látogató tekintetét, nem elterelni. Tartózkodj a tarka-barka hátterektől, az ugráló, animált szövegektől és úgy általánosságban a zsúfoltságtól. Az elrendezés legyen jól tagolt, a kulcsinformációk legyenek könnyen megtalálhatók. Szemkövetés vizsgálatok is azt mutatják, hogy a látogatók figyelme túlnyomó részt inkább a szövegekre, címsorokra, összefoglalókra összpontosul, nem a képekre. Találd meg a megfelelő vizuális egyensúlyt az oldaladon!
Sokan beleesnek abba a hibába, hogy azt gondolják elég a mutatós weboldal, pedig lehet akármilyen szép a honlapod, értékes tartalom nélkül mit sem ér.
Itt ismételten fontos kiemelni, hogy a weboldalnak, tartalmilag is a felhasználók igényeit kell tükröznie, nem a cégét. A felhasználók figyelmét egyre nehezebb megragadni. A látogatók 79%-a csak átfutja a weboldalakat , míg csupán 16%-uk olvassa el szó szerint a tartalmat. Éppen ezért nem csak arra kell kiemelt figyelmet fordítanod, hogy milyen értékes tartalmakat jelenítesz meg a weboldaladon, hanem arra is, hogy hogyan fogalmazod azokat meg.
Ez egy külön műfaj. Ismerned kell a megjelenítési szabványokat, a célközönséged igényeit, nyelvezetét és rá kell érezned, hogy hogyan kell webre írni, mind látogatói, mind SEO (sőt most már AI optimalizálási) szempontok szerint is.
A látogatóid nem véletlen tévednek a weboldaladra. Valami problémájuk, igényük van, amire megoldást keresnek. Gyorsan. Most. Ha nem találják, tovább állnak. Az idejük kevés, a figyelmüket nehéz felkeltened, fenntartanod, az igényeik viszont nagyok. Ezer más dologra figyelnek, megy a TV, podcastet hallgatnak, 15 másik böngésző ablak van megnyitva náluk és neked így is sikerrel kéne járnod.
Nincs könnyű feladatod…
Nagyon fontos tehát, hogy a lehető leghamarabb, leghatékonyabban, legrövidebb úton, a lehető legkevesebb kattintáson keresztül találják meg azt, amit keresnek. A weboldalad struktúráját, a menüpontokat és alpontokat a célközönséged igényei alapján kell felépítened. Az ő fejükkel kell gondolkodnod, az ő szemükkel kell bejárnod a saját oldalad és kitalálni, hogy mi lehet nekik a legjobb.
Fontos átgondolnod, hogy a fogyasztói útvonal mely szakaszában mely tartalmak „lökdöshetik” közelebb az érdeklődőt a konverzióhoz és hogy ezeket hol helyezed el a weboldalon. 2-3 kattintásból meg kell találnia, amit keres, akár még csak most találkozik veled először, akár kíváncsi, akár tájékozódni, akár rendelni szeretne. Ne kelljen keresgélni! A látogatót vezetni kell, szinte észrevehetetlenül.
Ahogy írtuk, a látogatók figyelemideje jelentősen lecsökkent. Az első másodpercek már döntőek abban, hogy a weboldaladon maradnak-e vagy sem. Gyorsan ítéletet mondanak és ez minden egyes lépésnél igaz. Főoldal – termékek böngészése – szűrés – termékinfók – kosár – rendelés – fizetés. Ez csak egy egyszerű példa a számtalan lehetséges útvonal közül, mégis láthatod, hogy mennyi helyen tudod elveszíteni az érdeklődőt.
A felhasználók 45%-a kevésbé hajlandó vásárolni, ha az oldal sebessége nem felel meg az elvárásaiknak, és 37%-uk nem is tér vissza a weboldalra. Egy másodperces késés az oldal betöltésében átlagosan 4,42%-kal csökkentheti a konverziós arányt az első öt másodperc során. Ma már nem engedheted meg magadnak, hogy a weboldalad lassú legyen. A felhasználók nem fogják kivárni. Ezt nem engedheted meg magadnak.
2025-öt írunk. Az idei év áprilisában a webes forgalom 63,15%-a mobil eszközökről érkezett. Ha a weboldalad nincs mobil eszközökre is optimalizálva, az érdeklődők több, mint a felét nagyon könnyen elveszítheted. A reszponzív, igényes, jól optimalizált mobil felület ma már nem opció, hanem alap elvárás.
A weboldalad érted dolgozik, ha a felhasználóidat szolgálja!
Úgy érzed jól jönne egy kis segítség a weboldalad tudatos megtervezésében és kivitelezésében? Esetleg már meglévő weboldaladat szeretnéd felülvizsgálni, rendbe szedni?
Keress minket bizalommal, 100%, hogy tudunk megoldást nyújtani a felmerült problémákra. Kérj ajánlatot most, és mi 1 munkanapon belül visszajelzünk neked.