Az Európai Bizottság felkérte a két kínai kereskedő óriást, a Temut és a Sheint, hogy számoljanak be arról, mily módon tesznek eleget a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály (DSA) által előírt kötelességeiknek.
Korábbi cikkünkben már írtunk a „Temu jellenségről” és hogy hogyan tudnak védekezni a helyi kereskedők a nagy kínai webáruházak ellen. Az se újdonság, hogy a semmiből felbukkanó nagy kereskedők átláthatósága hagynak kívánnivalót maguk után. Ez most sincs máshogy.
Egy fogyasztói szervezet által benyújtott panasz adta az alapját a tervezett vizsgálatoknak. A Bizottság szeretné egyértelműen látni, hogy a kereskedők mennyire transzparensek a felhasználók felé és etikailag helytállóak-e az üzleti-, és működési politikájuk. A vizsgálat olyan területekre terjed ki, mint az illegális termékek jelentése, online felületek megtévesztő és manipulatív természete, kiskorúak védelme, ajánló rendszer átláthatósága, kereskedők lekövethetősége, valamint a jogszabályoknak való megfelelés a tervezési folyamat elejétől kezdve.
A június 28-án benyújtott kérvényre július 12-ig volt lehetősége reagálni a kínai vállalatoknak. Még nem tudni, hogy érkezett-e válasz tőlük, és ha igen, az megfelelt-e a Bizottság által előírt jogszabályoknak, azonban a Bizottságnak módjában áll hiányos, téves vagy megtévesztő információk esetén bírságot kiszabni. Amennyiben nem érkezik válasz, periodikus büntetéseket is elrendelhet a Bizottság.
Mivel ezek az oldalak több, mint 45 millió felhasználóval rendelkeznek, A Bizottság VLOP (Very large online platforms) kategóriában tartja őket számon, melynek következtében alárendeltek vizsgálatoknak és felügyeletnek.
A Temu és a Shein négy hónapot kap arra, hogy eleget tegyen a DSA jogszabályoknak. Ez nem az első és várhatóan nem is az utolsó alkalom, hogy nagy por kavarodik a kínai vállalatok közül, ami kihatással van az itthoni kis-, és középvállalkozásokra is, akiknek érdemes felkészülni minden eshetőségre.