Itt az Allegro! A magyar piacra is betört Kelet-Európa Amazonja.
4 percCikkünkben az allegro online piactér hazai megjelenésének potenciális hatásait tárgyaljuk ki, valamint megvizsgáljuk hogyan készülhetnek fel a hazai kkv-k a piaci változásokra.
11 perc
Az a tapasztalatunk, hogy a vállalkozások túlnyomó része még 2024-ben is elhanyagolja vagy egyáltalán nem is foglalkozik az e-mail marketinggel. Ennek az oka az, hogy sokan nem látják a saját cégük sales gépezetében, hogy hol és hogyan tudna hatékonyan bekapcsolódni ez az online marketing eszköz. Keveset beszélünk róla és az ügynökségek, szabadúszók sem annyira ajánlják, mint szolgáltatás. A legtöbben leragadnak a Google és a Facebook hirdetéseknél, amik fantasztikusan tudnak teljesíteni, de nem váltják ki a jól felépített e-mail marketing rendszereket.
Legfrissebb és eddigi legátfogóbb cikkünk e-mail marketing automatizáció témakörben már elérhető itt.
Lássuk tehát, hogy mi az az e-mail marketing és miben tér el a hírlevéltől.
E-mail marketing ≠ Hírlevél
Sokan nem tudják, hogy a két online marketing eszköz között igen lényeges különbségek vannak. Habár mindkettő email formátumú mégis egész eltérő céljaik és megvalósítási módjaik vannak.
Nézzük a különbséget
A vállalkozás, a termékek és a vásárlók szempontjából egyedileg meghatározott triggerek (folyamat elindító inputok) és szabályok alapján felállított e-mail automatizmus rendszer, aminek segítségével egyedi ajánlatokat és érdeklődés, cselekvés alapján konkrét termékeket vagy szolgáltatásokat értékesíthetünk.
Egy adott vagy több, szegmentálási okokból szétbontott adatbázisnak (listának) azonnal vagy előre meghatározott időpontban, rendszeresen vagy alkalmi jelleggel, e-mail formájában kiküldött tájékoztató anyag, blog bejegyzés vagy egyéb információ.
Nos, ezek alapján már elég egyértelmű lehet a különbség a két eszköz között, de nézzük meg részleteibe menően is a folyamatot.
Fontos: sem a hírlevél, sem pedig az e-mail marketing nem aposztrofálható spam-ként, hiszen ezeket csak olyan embereknek küldjük, akik ezt kifejezetten jóváhagyták. Vagyis az adatvédelmi szabályzat elfogadása mellett feliratkoztattuk őket egy listára, ami az adott cég tulajdonában van.
Az online marketing szépsége, hogy egyik platform sem tudja helyettesíteni a másikat és szinte egyiknek sincs alternatívája. Vagyis ez azt jelenti és a tapasztalat is ezt igazolja, hogy az online térben minden eszköz egymást támogatja és kiegészíti. Az egész egy nagy összefüggő gépezet. De ez nem jelenti azt, hogy egy cégnek minden platformon kötelező jelen lenni és minden eszközt muszáj használnia.
Ha nincs e-mail marketinged, az gyakorlatilag azt jelenti, hogy csak azok az emberek fognak tőled vásárolni, akik a vásárlási igényük pillanatában (vagy ahhoz nagyon közel) rátalálnak a webáruházadra, weboldalára. Ennek az esélye annál alacsonyabb, minél kevesebb eszköz (hirdetés, blog, videós tartalmak stb.) minél kisebb aktivitással használsz.
Nagyon kevés olyan termék vagy szolgáltatás van a piacon, amit az ember az első érintéskor vagy közvetlenül hirdetésből szinte azonnal, „gondolkodás nélkül” megvásárol. A vásárlók legnagyobb része mielőtt kinyitja a pénztárcáját sokat gondolkozik, tájékozódik különböző forrásokból, véleményeket olvas és megnézni a különböző márkák Facebook vagy Instagram oldalát. Ha a te céged ebben azóriási zajban elveszik a többi között vagy nem törekszik arra, hogy tudatosan elkezdje kiépíteni a bizalmat a vásárlóval, akkor egyre kisebb az esélye annak, hogy a nagy kínálatból épp a termékedet, szolgáltatásodat választja.
Többek között ebben is segít az e-mail marketing, melynek a folyamata egy tudatos listaépítési kampányra vagy még jobb, ha kampányokra épül. Valamilyen jó ajánlattal vagy csalival (jó értelemben, nem úgy, mint a halakat, hogy kifogjuk őket aztán mehet a halászlébe) meggyőzzük a nézelődőt, hogy adja meg nekünk az e-mail címét. Ha ez sikerült, akkor onnantól indul be az előre felépített gépezet a bizalomépítéssel, a hasznos tartalmakkal és az egyedi ajánlatokkal.
Senki nem veheti el tőled
Az e-mail cím adatbázis, amit a cég összegyűjtött a weboldalán, offline vagy bármilyen másik módszerrel, az az ő tulajdona. Ez azért jó, mert bármikor használható, amikor a cég úgy dönt, hogy e-maileket szeretne kiküldeni. Vagyis nincs kitéve semmilyen külső szolgáltatónak (az e-mail marketing küldő szoftver kivételével) és nem történhet meg, hogy nem tud belépni egy Google vagy Facebook fiókba. Ezzel kiválóan lehet függetlenedni a nagy platformoktól, amik az utóbbi időben sok esetben szeszélyesen működtek és hoztak bizonyos döntéseket, amik kedvezőtlenül hatottak a céges oldalak teljesítésére.
Nem hideg célközönséghez szólsz
Aki feliratkozott a cég listájára az már biztos, hogy minimum hallotta a cég nevét, de nagy eséllyel tud róla ennél is többet, sőt túlnyomó részt már vásárolt is valamit. Tehát ellentétben a Facebook vagy Google hirdetésekkel itt már olyan emberekhez tudsz szólni, akik valamikor, valahogyan már kapcsolatba léptek a céggel. Ergo nagyobb hajlandóságuk van a vásárlásra.
Épp emiatt nem kell a nulláról kezdeni náluk a bemutatkozással. Persze Illetve ne felejtsük el, hogy az e-mail listára való feliratkozás egy önkéntes dolog, tehát biztosak lehetünk abban, hogy nem fogjuk zavarjuk a fogadó feleket az e-mailekkel. Ha pedig valakit mégis zavar vagy már nem érdekli a termék, akkor úgyis leiratkozik.
Nem változik az ára
Oké, ez nem teljesen igaz, mert a feliratkozók számlától függően és/vagy a kiküldött e-mail-ek számától függően szokott változni a hívlevélküldő és e-mail marketing szoftverek díja, de itt kb. 3000 – 5000-es lépcsőkről beszélünk, ami valljuk be a legtöbb vállalkozás számára nem ugorható meg olyan gyorsan. Ebből kifolyólag elég jól kiszámítható, hogy mennyibe fog kerülni ez a szolgáltatás.
Ezzel szemben a social média- és Google hirdetések folyamatosan drágulnak. Nem beszélve a kiemelt időszakokról (ünnepek környéke, kuponos napok, iparági szezonok stb.). Ha a PPC hirdetések is érdekelnek, akkor itt találsz egy nagy, átfogó bejegyzést róla.
Emiatt az e-mail marketing könnyedén használható olyan cégek számára is, akik nem tudnak (még) fenntartani egy vagy akár több teljes gőzzel működő hirdetési felületet.
Jobb, mint a retargeting kampány
A Facebook és az Instagramon lehetőség van hirdetni olyan embereknek, akik már jártak a weboldalon, vagy vásároltak az utóbbi X napban vagy elköltöttek legalább X forintot stb. Egy e-mail marketing szoftverben azonban lehetőség van termékekre és vásárlásokra lebontva szegmentálni a listát, aminek hatalmas előnye, hogy szinte tű pontos egyénre és igényre szabott üzeneteket, ajánlatokat tudsz küldeni.
Csak egy nagyon egyszerű példa:
Tegyük fel, hogy vitaminokat értékesítesz a webshopodon és valaki szeptember 1-jén vásárolt egy 30 db-os C-vitamint. 20-25 nap múlva joggal feltételezhetjük, hogy lassan elfogy a korábbi csomag és küldhetünk neki egy e-mailt, amiben benne van a termék linkje és egy kattintással kosárba tudja tenni. Emellett javasolhatunk olyan kiegészítő vagy szezonális termékeket, amik szintén érdekesek lehetnek neki.
Egy másik példa:
Valaki vásárolt egy drónt a webshopodban. Valószínű, hogy néhány hét múlva már használni fogja és felmerülnek újabb igényei a termékkel kapcsolatban. Például egy táska, tartalék propeller vagy bármi más „apróság”. Fél év múlva pedig küldhetünk neki néhány levelet azzal kapcsolatban, hogy a drónok akksija meddig használható, hogyan kell tölteni, megnézni a kapacitását és emellett egy tartalék akkumulátor linkjét is beszúrhatjuk a szövegbe.
Vagyis a fogyóeszközök vagy termékek újra vásároltatása illetve az időről időre felmerülő igények újra kielégítésére (fodrász, masszőr, különböző bérletek) nagy hatékonysággal alkalmazható.
Ahány cég annyi féle e-mail marketing flow felépítés jöhet szóba. Erre tényleg nincs egy varázs recept. Mindig alaposan meg kell vizsgálni az adott céget, a vevőket, a termékeket, mit miért és mikor vásárolnak stb. Egy teljes, hatékony e-mail marketing flow felépítése hosszú hetekbe vagy hónapokba is telhet attól függően, hogy hány fajta termékről beszélünk.
Viszont fontos szem előtt tartani, hogy ez sem egyik hétről a másikra hozza meg a hatását. A kulcs, hogy hosszútávon gondolkozzunk és építkezzük. És itt nem csak a megtérülésről és az eredményekről van szó, hanem az adatbázis felépítéséről is. Jó e-mail marketing adatbázist építeni nem könnyű, ugyanis törvényileg úgy hangzik a dolog, hogy aki vásárolt és elfogadta az adatkezelési szabályzatot, azt nem iratkoztathatjuk fel automatikusan a hírlevél / e-mail marketing listára. Bár őszintén szólva nagyon kevés cég van, aki ezt teljesen szabályosan csinálja. Viszont mi, a később fejfájást elkerülendő mindenképp azt javasoljuk, hogy a törvényi előírások betartásával építs listát.
Ezt többféleképpen is megteheted
Amit biztosan NE csinálj: Ne vásárolj adatbázist! Pont annyi értelme van, mint követőket venni az Instagramon. Sokkal jobb ugyanis egy kisebb, de szilárdabb, valid lista, mint egy többezres adatbázis, amiről azt sem tudjuk kik vannak rajta és akik még 99%, hogy nem hallottak a cégről.
E-mail marketig flow felépítésekor mindig alaposan megvizsgáljuk a partnerünk cégét, termékeit, szolgáltatásait és mindig egyedileg, ennek megfelelően állítjuk fel a különböző automatizmusokat és írjuk meg az e-mailek szövegét.
Reméljük, hogy a fenti két példa és a kapcsolódó érvelés neked is beindította a fantáziádat azzal kapcsolatban, hogy mikor és milyen e-maileket tudnál kiküldeni a feliratkozóidnak úgy, hogy annak előbb vagy utóbb, de vásárlás és ezáltal vevőé lettartam érték növekedés legyen a vége.
Ha így van és szeretnéd, hogy segítsünk felépíteni egy jól működő e-mail marketing rendszert, akkor ne habozz, kérj ajánlatot még ma az e-mail marketing szolgáltatásunkra.
Szerintünk az egyik legjobb a Sales Autopilot vagyis rövid nevén SAPI :)
Ez egy magyar szoftver és kifejezetten e-mail marketing automatizációra lett kifejlesztve. Mind árban mind pedig tudásban a legjobb a piacon. De ezen kívül ott van még az Active Campaign és Mini CRM is, ami használható e-mail automatizációra. Ha valaki e-mail marketing szolgáltatást vesz igénybe tőlünk, akkor mindig egyedileg megnézzük, hogy mik az igényei az adott partnernek és azok alapján választunk neki szoftvert.
A következő részben megnézzük részletesebben hogyan szerezz értékes feliratkozókat és milyen e-maileket, hogyan érdemes küldeni.