Őszintén a PPC hirdetésekről + egy rövid esettanulmány


7 perc

Most ne vonjunk párhuzamot semmivel, ne hasonlítsuk az online jelenlétet vagy hirdetéseket semmihez. A PPC az PPC, vagyis Pay Per Click. Azért fizetsz, ha valaki kattint. Persze azért ennél egy kicsit bonyolultabb a történet és nem is mindig csak a kattintások után kell fizetni, hanem bizonyos esetekben a megjelenésekért is. 

Tény és nem is titok, hogy az online jelenlét (már egy weboldal megléte is annak számít) és / vagy a PPC hirdetés nem egyenlő az instant gazdagsággal és sikerrel. Habár nagyon sokan próbálják ezt a látszatot kelteni, akár online marketinges cégről, akár a „földből kinőtt”, varázsütésre milliomossá váló vállalkozókról legyen szó. Tisztelet az őszinte kivételnek. 

A SocialWings véletlenül sem szeretné ezt a látszatot kelteni vagy hamis ígéretekkel hitegetni. Már korábban is írtunk róla, hogy egy hirdetés elindítása nem varázspálca. A hirdetések nem fillérekbe kerülnek és a legritkább esetben hoznak pénzügyileg pozitív eredményt rövid időn belül. Az emberekre nem lehet minden sz**t rásózni. Habár a látszak ennek néha ellent mond, amikor azt látjuk, hogy az Aliexpressen és társain mennyi felesleges kacatot árulnak, amiket valaki biztosan megvesz. Csak ugye az a kérdés, hogy mennyien és mennyiért. 

Hiú ábrándok helyett

A PPC hirdetések akkor lesznek sikeresek, ha valaminek az alapjai már jók. Ha már van egy jól működő cég, legyen az fizikai üzlet, szolgáltató, vagy webáruház, és eddig hirdetések nélkül vagy nem teljesen jól optimalizált hirdetésekkel profitábilisan működött, akkor a jól kezelt és megfelelően kihasznált online eszközök segítségével szinte biztos, hogy hatványozottan jobb eredményeket fog elérni. 

2023 a hatodik év, hogy online hirdetéskezeléssel (is) foglalkozunk és ez idő alatt rengeteg tapasztaltot szereztünk különböző iparágakban és helyzetekben. Nem titok és ugyan ebből van a kevesebb, de bizony előfordult, hogy a hirdetések és a befektetett pénz nem hozta meg a várt eredményeket. Az elején elmondjuk mindenkinek, hogy mi nem vállaljuk a cég „rendbe rakását”. Ezt azt jelenti, hogy ha rossz az ügyfélszolgálat vagyis nem megfelelő a bejövő lead-ek kezelése, akkor azt az ügyfélnek kell megoldania. Ha a termék rossz minőségű, túl drága, vagy nem felel meg a piac igényeinek, azt ügyfélnek kell megoldania. Ebből már számodra is világossá kell válnia, hogy miért nem lehet mindent erőből, vagyis hirdetéssel megoldani. Ez csak néhány példa volt, ezen kívül még sok-sok tényező befolyásolja azt, hogy sikeres lesz-e egy együttműködés vagy maga a cég. Elkölthet a cég hetente 1 millió forintot is hirdetésre, ha a termék drágább, rosszabb minőségű, mint a konkurenciáé, nem veszed fel a kapcsolatot az ajánlatkérőkkel stb., akkor nem lesz eredmény. 

Még egyszer hangsúlyozva: a fenti néhány példa csak a jéghegy csúcsa. A siker nagyon sok összetevős. 

És most evezzünk vidámabb vizekre. Nagyon sok üdítő kivétel van és a partnereink nagy része azért szép sikereket ért el velünk. De ehhez hozzá tartozik, hogy ez a legtöbb esetben egyáltalán nem csak a mi érdemünk. Ehhez nekik is nagyon sokat bele kellett tenni a saját cégükbe. 

Nagyon-nagyon ritkán meg szoktunk osztani képernyőfotót egy-egy kampány teljesítéséről, ami az elköltött összeget és az abból származó bevételt igazolja. Ennek, mármint a ritkán megosztásnak az oka az, hogy ez nagyon félrevezető tud lenni. Volt már olyan kampány, ahol 60x megtérülést is el tudtunk érni. Ez az jelenti, hogy minden elköltött 1000 forintból 60.000 forint bevétel származott a hirdetéseken keresztül. De volt olyan is (ami persze nem mutat olyan jól), ahol ez a szám csak 5x volt, mégis megérte az ügyfélnek, mert olyan termékről volt szó, amin vagy hatalmas volt az árrés vagy, aki egyszer megvette, az nagy valószínűséggel havonta újra vásárolta azt, mert fogyóeszköz volt. Így nem volt baj az sem, ha egy új vásárló megszerzése annyiba került, mint maga a termék, mert utána még évekig havonta újra és újra megvásárolta anélkül, hogy hirdetni kellett volna neki

Gyakran felmerülő kérdés: „Ebből a pénzből mennyi bevételre / leadre / kattintásra lehet számítani?” És az őszinte válasz: nem tudjuk. Senki nem tudja. Aki azt mondja, hogy tudja az egész egyszerűen hazudik vagy blöfföl. Nincs ember, aki meg tudná mondani, hogy egy újonnan induló hirdetési fiók vagy kampány mennyi bevételt fog termelni. 

Az esettanulmány

Ügyfelünk már 20(!) éve ebben a bizniszben utazik. Több fizikai üzlettel és egy webáruházzal működik. A vevők megoszlása kb. 50-50% a fizikai bolt és a webshop között. Hirdetésekkel csak elvétve próbálkoztak, házon belül. Saját bevallásuk szerint nem igazán tudták mit csinálnak, így hamar fel is adták és aztán megint évekig nem erősítettek az online területen. Leszámítva, hogy posztoltak a Facebookra és üzemelt a webshop. 

Az együttműködésünk 2022. október elsején indult. Felállítottuk a tervet és annak lépéseit fontossági sorrendben. Az első a hirdetések elindítása volt. Ez már önmagában egy több lépésből álló folyamat, aminek a részleteire most nem térünk ki.

Az alábbi fotón (bal oldal) remekül látszik, hogy több, mint 70%-os bevételnövekedés történt az előző három hónaphoz képest. A hirdetési költség 600.000 Ft volt havonta. Ezt osztottuk meg a Google és a Meta platformjai között. Mivel úgy ítéltük meg, hogy a termék jó, a választék nagy, és a célzás is nagyon pontos tud lenni, ezért rögtön vásárlási célú konverziós kampányokat kezdtünk futtatni. Felhasználtuk a korábbi adatbázist a célközönség pontosítására és a remarketing támogatásához egy webforgalom kampányt is indítottunk. Ezeknek az eredménye szinte azonnal látszott a forgalmon is. Néhány hónap múlva még jobban szegmentáltuk a célzást és az Optimonk segítségével konverzióoptimalizálást is végeztünk. 

PPC hirdetéssel és anélkül

PPC hirdetéssel és anélkül

Ráfoghatjuk, hogy a december amúgy is erős hónap mindenhol, de itt a tavalyinál is jobb lett. Ha ez még nem lenne elég bizonyíték, akkor nézzük meg a 2022-es év januártól március végéig, és a 2023-as és ugyanezen időszakát (jobb oldali kép). 

Ügyfelünk azt mondta, január 1-jétől szeretné szüneteltetni a kampányokat, mert az mindig holt időszak és senki nem vásárol a termékeiből. Néhány érvvel sikerült meggyőznünk, hogy ne állítsuk le a kampányokat. Ha mindenképp szüneteltetni akarja, akkor csak csökkentsük kicsit a költségkeretet és szoros kontroll alatt, ha azt látjuk, hogy a számok romlanak, akkor leállítjuk a kampányokat. 

Ők sem hitték el, de a tavalyi 7,6 millió forintos bevétel helyett, idén 12,2 millió forint lett a bevétel. Fontos, hogy ezt már a csökkentett költségkerettel értük el, ami nagyjából 300.000 forint volt havonta. És 100%, hogy ha tartjuk az eredeti 600.000 Ft / hó költsét, akkor az eredmény ennél is jobb lett volna. 




Ha úgy érzed egy profi online marketing csapat segítségére van szükséged
kérj tőlünk ajánlatot most

calendar hourglass twitter reddit linkedin at telegram pinterest viber whatsapp