Így szólítsd meg a fiatalokat!
9 percA Z generáció nem reklámokat néz, hanem élményeket keres. Tanuld meg, hogyan maradhatsz releváns a fiatal fogyasztók világában!
Unalmas Iparágak Nincsenek
A valóságban minél "unalmasabb" egy termék (víz, számlázás, jogi szolgáltatás) annál nagyobb a lehetőség a kitűnésre, hiszen a versenytársak többsége valószínűleg konzervatív és szürke kommunikációt folytat.
Hogyan tudsz kitűnni a nagy kommunikációs zajban? Nem lehetsz unalmas és nem lehetsz reklámszagú. A feladat nem egyszerű, hisz az embereket sok impulzus éri és könnyen kiszűrik a reklámokat.
Neked tehát olyan tartalmakat kell gyártanod, amik vagy jól belesimulnak a felhasználók feed-jébe és natív social media tartalomnak érződnek, vagy valami váratlant kell csinálnod, hogy megakadjon rajtad az emberek szeme.
És itt jön a képbe a Duolingo.
Egy nyelvtanuló app, amely nem azt magyarázza, miért hatékony a módszere, hanem passzív-agresszívan fenyeget egy zöld bagoly képében, ha nem tanulsz. Logikátlan? Igen. Működik? Szintén igen.
Mielőtt belemerülnénk a Duolingo sajátos marketingjébe, vessünk egy pillantást az általános helyzetre.
A 2020-as évek marketingjének egyik legmeghatározóbb jelensége a "Lo-Fi" (Low Fidelity - alacsony minőségű/természetes) tartalmak térnyerése a "Hi-Fi" (High Fidelity - stúdióminőségű) anyagokkal szemben.
A fogyasztók, különösen a digitális bennszülött generációk, egyre inkább elutasítják a túltermelt, tökéletesre csiszolt reklámokat. „Reklám = Rám akartok sózni valamit.” A reklámokat manipulatívnak és hamisnak érzékelik, hisz azoknak egyetlen célja úgyis az, hogy meggyőzzék őket a vásárlásról. Ezek a tartalmak sokszor a „reklámvakság” (ad blindness) miatt fennakadnak az emberek szűrőjén.
Ezzel szemben a kézzel felvett, okostelefonnal rögzített, minimális utómunkával készült tartalmak a hitelesség és a közvetlenség érzetét keltik.
A jelenség mögött az úgynevezett "autentikusság paradoxona" áll: sok esetben egy márka minél profibb reklámot csinál, annál messzebb kerül az emberek által fogyasztott, platformhű tartalmaktól.
A Lo-Fi tartalmak kapcsán fontos megemlíteni a "paraszociális kapcsolatok" elméletét is. Amikor egy márka képes levetkőzni a „céges” távolságtartó, professzionális (uncsi) stílusát és nyelvezetét, és ehelyett emberibb arcát mutatja, a fogyasztó ennek megfelelően fog reagálni és asszociációkat kialakítani a márkával: mintha egy baráttal lépne kapcsolatba. Barát = bizalom. A social platformok algoritmusa is ezt a tendenciát erősíti, ugyanis az engagement (kommentek, megosztások, elmentések) sokkal fontosabbak, mint az, hogy valami stúdióban készült profi felvétel-e.
Ha egy mondatot viszel magaddal a cikk elolvasása után, az legyen ez: A mai online kommunikációban nem az a márka nyer feltétlenül, aki a legjobb, legszebb, legokosabb, hanem az, aki emberi módon tud kapcsolatokat létesíteni a (potenciális) vásárlóival és emberi kommunikációt folytat, még akkor is, ha az nem tökéletes, kicsit furcsa vagy akár polgárpukkasztó is.
A Duolingo és a Ryanair, neve gyakran feljön, ha innovatív social media kommunikációról van szó. Etalonná váltak, mert nagyon jól ráéreztek arra, hogyan beszéljék a közösségi platformok nyelvét. A mai esetben foglalkozzunk a Duolingo-val.
A Duolingo 2012 óta segíti a felhasználókat a nyelvtanulásban és gyorsan nagy népszerűségre tett szert. A marketing köztudatba azonban közel 10 évvel később, a 2020-as évek elején tört be igazán. Ez a brand radikális kommunikációs irányváltásának köszönhető. Nézzük mi történt:
Jogosan teheted fel a kérdést, hogy „Ennek mégis mi a fene köze a nyelvtanuláshoz?”.
A válasz roppant egyszerű. Az ég világon semmi. A Duolingo célja ezekkel a tartalmakkal nem az, hogy megmutassa, hogy milyen jó nyelvtanuló platform. Persze, ilyen kampányaik is vannak, de ez a kommunikáció végső soron azért előnyös nekik, mert így a Duolingo beépül a köztudatba, az emberek szívesen csatlakoznak bele a bugyuta szerepjátékba, küldik el egymásnak a vicces videókat vagy az aktuális fenyegetéseket, ezzel is kommunikálva a környezetüknek, hogy „Én amúgy használom az appot.” És így be is indulnak a beszélgetések és új emberekhez is eljut az app, „szájról szájra” módszerrel.
Az eredmények pedig magukért beszélnek.
Jung 12 archetípus-elmélete egy alapvető branding eszköz, ami segít meghatározni egy márka személyiségét. Mi is többször felhoztuk már példaként korábbi cikkjeinkben. A nagyvállalatok többsége a biztonságot sugárzó archetípusokat preferálja:
Manapság azonban akkora zaj van a kommunikációs terekben, annyi inger, hirdetés, reklám, impulzus éri az embereket, hogy egyre nehezebb kitűnni a forgatagban. Az elmúlt évek sikertörténetei azt mutatják, hogy a fogyasztói ingerküszöb átlépéséhez radikálisabb karakterekre lehet szükség. Két archetípus vált dominánssá az "unhinged" stratégiákban:
Álljunk meg egy pillanatra!
Valami nem stimmel. A Duolingo egy napi nyelvleckékre, tanulásra épülő app. Nem a „Sage” (Bölcs) archetípus illene hozzá?
De, valójában igen. És az app funkcionalitását tekintve ez így is van. Bár ott is jelen van a gamifikáció és a poénok által a Jester, az mégis kisebb szerepet kap a mindennapi használatban. A brand kommunikációjánál pedig éppen fordítva. Jelen van a Sage, mint alap, de túlnyomóan az Udvari Bolond érvényesül. Oktatás, tudás - Káosz és szórakoztatás.
Ez nem ellentmondásos kicsit? De igen, ez viszont nem baj. Az elméletek nincsenek kőbe vésve, irányt mutatnak, de lehet őket csűrni-csavarni a gyakorlatban. Nézd csak meg a Liquid Death példáját. Vizet árulnak, halálfejekkel.
A szándékos ellentmondás az értékajánlati és kommunikációs archetípus között működhet, ha jól csináljuk, de nem garancia a siker.
Ez a "kognitív disszonancia" fel tudja kelteni a figyelmet, még a nagy kommunikációs zajban is. Az agyunk nem tudja hova tenni, hogy egy "tanár" miért viselkedik "bolondként", ezért odafigyelünk rá.
Ahogy már említettük, ez a kommunikációs irány hatásos lehet, de kockázatokat is rejteget. A szórakoztató, bolondos jelleg miatt úgy tűnhet, hogy ez az egész egy megalapozatlan hülyéskedés, ami nekik épp bejött. Nem ilyen egyszerű. Pont azt próbáljuk bemutatni, hogy mennyi tudatos döntés áll(hat) egy kommunikációs stratégia meghatározásában. És még csak a felszínt kapargattuk. Nagyon fontos, hogy ismered a célközönséged és azt, hogy ők hogyan interaktálnak a termékeddel, szolgáltatásoddal.
A Duolingo nagyot vállalt, de a látszat ellenére rengeteg munka van amögött, amit csinálnak. Mind stratégiailag, mind a megvalósítás terén. Azért, mert a Lo-Fi tartalmak mindennapinak tűnnek, nem azt jelenti, hogy az elkészítésük is egyszerű. Sokszor a szándékosan „rossz minőségű” érzést legalább olyan átgondoltan kell megvalósítani, mint a profi videót.
Na de hogyan lehet egy márka "bunkó" vagy "őrült" anélkül, hogy tönkretenné a saját hírnevét?
A megoldás: le kell választani a social media kommunikációt a cégkommunikációról. Ez elsőre furcsán hangzik. Mit értünk ezalatt. Nem baj, ha egyértelmű, hogy a social kommunikáció mögött egy ember áll. Egy valódi ember, egy alkalmazott. Nem a cég kommunikál ott, nem a CEO, hanem egy admin (vagy egy bagoly).
Ha ez a közönség számára is egyértelmű, akkor „elnézőbbek” is, több tér marad kísérletezésre, anélkül, hogy a vállalati alapértékeket magunk mögött hagynánk vagy kockára tennénk az egész céget.
Szóóóóval!
Ezeket a dolgokat ne felejtsd el:
Ha jól jönne egy kis segítség az online jelenléted továbbfejlesztésében, keress minket bizalommal! Mi egy munkanapon belül visszajelzünk neked!