Online Marketing fogalomtár – 2025


9 perc

Akár saját kezűleg, akár dedikált marketing osztállyal, akár ügynökségen keresztül foglalkozik egy vállalkozó a cége marketing tevékenységeivel, bizonyos kifejezésekkel és rövidítésekkel érdemes tisztában lenni.

Összegyűjtöttük nektek egy általános kifejezésekből és rövidítésekből álló fogalomtárat, hogy egész biztosan eligazodjatok a briefek és riportok értelmezése, valamint a gyakorlati megvalósítás között.

online marketing fogalomtár

online marketing fogalomtár

A legfontosabb online marketing kifejezések

Analitika

Különböző online felületek (Facebook üzleti oldal, Instagram profil, weboldal) adatainak gyűjtése, vizsgálata, értelmezése és kiértékelése. Elengedhetetlen lépés a digitális marketingben, hisz így láthatjuk, milyen kampányok, beállítások, döntések milyen eredményeket hoznak, valamint hogy hogyan lehetne optimalizálni a különböző felületeket, hogy még kedvezőbb eredmények szülessenek a jövőben.

A/B teszt

Két különböző alternatíva tesztelése online hirdetésekben vagy akár weboldalon. A párhuzamosan futó kampányok között jellemzően 1 változtatást eszközölünk (pl. kép vagy leírás cseréje), majd felmérjük melyik teljesített jobban. Így láthatjuk melyik alternatíva használata optimálisabb az adott kampányban. 

B2B

Business to business. Amikor egy cég más cég(ek)kel van üzleti kapcsolatban, nyújt neki(k) szolgáltatást, ad el neki(k) terméket.

B2C

Business to consumer. Amikor egy cég közvetlenül a fogyasztóknak, tehát végfelhasználók számára értékesít, nyújt szolgáltatást. 

Bounce Rate (Visszafordulási arány)

Azoknak a látogatóknak az aránya, akik az oldal megtekintése után azonnal távoznak, anélkül, hogy bármilyen interakciót végeznének.

Content (Tartalom)

Minden (promóciós, edukációs, szórakoztató, stb.) anyag, melyet a (cél)közönség számára hozunk létre. Azok az információk, üzenetek, amiket a cég kommunikál a fogyasztók felé. Digitális marketingben ezek jellemzően cikkek, posztok, hirdetések.

CPC

Cost per click. Az online hirdetések egyik fontos kifejezése. Az az összeg, amit a hirdető fizet minden egyes linkre való kattintásért. Ha például hirdetünk valami a Facebookon és azt látja száz ember 1000 Ft-os költségen, de csak egy ember klikkel rá akkor a CPC 1000 Ft.

CRO (Conversion Rate Optimization)

A konverziós arány növelése, javítása. Jellemzően ezen dolgozunk egy hirdetés elindítását követően. A konverzió az adott hirdetés céljának elérése (kattintás, vásárlás, feliratkozás, stb.). Szeretnénk, ha a hirdetést elérő emberek minél nagyobb arányban érnének el a konverzióig.

CTR

Click-through-rate, tehát az átkattintási arány. Azok aránya, akik rákattintanak egy hirdetésre vagy linkre az összes megtekintőhöz képest. Ha tízen látták a hirdetést és az analitikában kettő látogatót látunk, akkor az 20%-os CTR.

CTA

Call to action. Egy cselekvésre ösztönző szöveg, felhívás, gomb. Ezek jellemzően hirdetésekben, posztokban, cikkekben jelennek és arra ösztönzik az olvasót, hogy valamilyen kívánt cselekvést végezzen el. (Pl. Kattints! Olvass tovább! Vásárolj most! Iratkozz fel!.) Ezeknek számos formája van, de a célja mindegyiknek közös: közelebb „lökni” az érdeklődőt a konvezióhoz.

Domain

Egy weboldal internetes címe, amely segít azonosítani és elérni a weboldalt.

Ecommerce

Kereskedelem az online térben. Internetes árusítás-vásárlás, webshopokon keresztül.

Engagement Rate (Elköteleződési arány)

Az interakciók (pl. lájkok, megosztások, hozzászólások) aránya a tartalom megtekintéseihez képest. Fontos adat lehet például, ha az adott kampányunk célja az interakciók növelése.

Facebook Pixel

Egy weboldalba beépíthető kód, ami specifikusan a Facebook-ról érkező forgalmat és annak tevekénységet méri.

Funnel (Értékesítési tölcsér)

A vásárló útjának vizuális megjelenítése az első érintkezési ponttól a konverzió beteljesüléséig. Képzelj el egy fentről lefelé szűkülő tölcsért. Felül még sok-sok embert elér egy adott hirdetés, azonban kattintani már kevesebben fognak, a kosárba még kevesebben helyeznek és a legszűkebb réteg fog csak vásárolni. A konverzió felé haladva szűkül a tölcsér.

GA4 (Google Analytics 4)

A Google legújabb analitikai platformja, amely eseményalapú adatokat gyűjt a felhasználói viselkedésről. Szintén egy speciális kód, melyet a weboldalon kell elhelyezni, hogy információkat tudjunk gyűjteni a weboldalunk látogatóiról. Mely oldalalkat nézték meg, honnan érkeztek, mennyi időt töltenek az oldalon, milyen eszközt használnak stb., stb.

Google Ads

A Google saját online hirdetési rendszere, ahol a cégek pénzért vásárolhatnak hirdetési helyeket. Három fajtája van: Search (keresőben megjelenő hirdetések), Display (más weboldalakon megjelenő képes / videós hirdetések) és Shopping (szintén keresőben megjelenő, de képes hirdetések). Ez utóbbi csak termékek hirdetésére alkalmas. 

Hashtag

Kulcsszó, keresőkifejezés, melyet jellemzően közösségi tartalmakban helyeznek el „#” után. Ezek segítik a tartalmak kategorizálását és felfedezését. Például Facebook-on vagy Instagramon egy adott keresőszóra keresve látjuk azokat a posztokat, amik azzal a hashtaggel el vannak látva. De az algoritmus szempontjából is jelentős, ugyanis ha mondjuk sok #basketball taggel ellátott (feltehetőleg kosárlabda témájú) tartalmat nézünk, akkor az algoritmus várhatóan több ilyen tartalmat ajánl nekünk. Ezt érdemes tartalomgyártóként is kihasználnod.

Headline

Egy hirdetés rövid, tömör, figyelemfelkeltő főcíme.

Impression

Számadat, ami megmutatja, hogy egy hirdetés hány alkalommal jelent meg az felhasználók képernyőjén. Nem összekeverendő a „Reach-el” (Elérés). Az „Impression”, tehát „megjelenés” jól szemléltethető az alábbi példával: Ha egy hirdetés egy embernek jelenik meg két alkalommal, az 2 imression, vagyis két megjelenés. 

Keresőkifejezés

Az a szó vagy kifejezés, amelyet a felhasználók beírnak a keresőmotorokba, hogy információt találjanak.

Közösségi média

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Reddit, Tumblr, Pinterest és az összes olyan közösségi online tér, ahol az emberek tartalmakat oszthatnak meg és interakcióba léphetnek más emberekkel, cégekkel.

Landing Page

A weboldalnak az az aloldala, ahova az érdeklődőt irányítjuk egy posztból vagy hirdetésből. Vannak helyzetek, amikor ez nem a weboldal része, hanem egy teljesen különálló oldal. Fő célja, hogy meggyőzze az érdeklődőt arról, hogy vásároljon / foglaljon stb., így itt jellemzően csak a célt szolgáló információ érhető el; különböző ablakok, fülek, információk, amik „elterelhetik” az érdeklődő figyelmét, nem.

Meta leírás

155-160 karakter hosszúságú összefoglaló leírás az adott weboldalról. Például a Google-ben is ez jelenik meg, ha megfelelően keresünk rá, illetve ez teszi láthatóvá a keresőmotor (Google) számára, hogy miről is szól az oldal. 

Omnichannel Marketing

Egységes ügyfélélmény nyújtása több platformon (pl. weboldal, e-mail, közösségi média) keresztül.

Organikus találat

Fizetés nélküli, a tartalom relevanciája alapján megjelenő tartalom. Ha megosztunk egy Facebook posztot és azt látja 1000 ember, amiből 800 fizetett volt, 200 pedig organikus, akkor az organikus elérésünk 20%. 

PPC

Pay per Click. Kampánytípus például a Google Ads rendszerében, ahol csak akkor kell fizetnie a hirdetőnek, ha a kereső személy rá is kattintott a hiredtésre. Tehát a megjelenésért nem kell fizetni.

Reach

Elérés. Azoknak az embereknek a száma, akiknél legalább egyszer megjelent a vizsgált tartalom. Jellemzően hirdetésnél vizsgáljuk. Egy hirdetésnek lehet 10.000 az elérése és 20.000 a megjelenése. Ez azt jelenti, hogy 10.000 ember látta, mondjuk fejenként két alkalommal.

Remarketing

Amikor olyan embereknek hirdetünk újra, akik már jártak a weboldalon, kapcsolatba léptek valahogyan a céggel (megadták az email címüket az üzletben) és / vagy már vásároltak. Ez sokszor nagyon hatékony eszköz.

ROAS

Return on Ad Spend, azaz a hirdetési költségek megtérülése. Ez az érték mutatja, hogy egy adott kampányra fordított költségek mekkora bevételt generáltak.

ROI

Return on investment, tehát a befektetés megtérülésének mérése, amely megmutatja, hogy a kampány nyereséget vagy veszteséget eredményezett. Vezetése nagyfokú precizitást igényel, ugyanis a ROI kiszámítását rengeteg kisebb-nagyobb hirdetéshez köthető kiadás nehezíti.

SEO

Search Engine Optimisation. A weboldal keresőszavak szerinti optimalizálása annak érdekében, hogy előrébb kerüljön a keresőmotor találati oldalain.

USP – ESP

Unique selling proposition - Egyedi értékesítési ajánlat. Ez a terméked/szolgáltatásod/céged olyan jellemzője, amely megkülönbözteti azt a versenytársaktól. Amennyiben érzelmi alapú megkülönböztetésről beszélünk, akkor ESP-ről, Emotional selling proposition-ről van szó. 

User-Generated Content (Felhasználói tartalom)

A felhasználók által készített tartalmak, amelyeket a márkák marketing célokra fel tudnak használni, akár saját publikálással (pl. vélemények, fotók) vagy az eredeti tartalom megosztásával.

Reméljük ez a fogalomtár segített megérteni a marketingben használatos általános kifejezéseket, és így a jövőbeli munkátokban még tudatosabban tudtok ügyelni a marketing folyamatokra. Ha ebben segítségre lenne szükségetek, keressetek minket bizalommal. Kérj ajánlatot most és mi 1 munkanapon belül visszajelzünk. 

Ha úgy érzed egy profi online marketing csapat segítségére van szükséged
kérj tőlünk ajánlatot most

calendar hourglass twitter reddit linkedin at telegram pinterest viber whatsapp