Mikor posztolj a közösségi médiára?
6 percMikor érdemes a vállalkozásoknak posztolni a közösségi médiára 2024-ben? Ezek a legaktívabb időpontok.
14 perc
Figyelem! Hosszú cikk következik az online megjelenés alapjairól! Ha épp nem nyugodt környezetben vagy, akkor mentsd el a bejegyzést és olvasd el később!
Tartalomjegyzék
Ügynökségi szinten az ügyfeleink online hirdetési keretének jelentős hányadát három platform között osztjuk szét. Ebből kettő egy cég égisze, a Meta alá tartozik: az Instagram és a Facebook. A harmadik pedig a Google.
Amikor egy cég belátja, hogy az online jelenlét a hatékony és sikeres működéshez elengedhetetlen, akkor rögtön több nehézséggel is szembe találja magát. A legtöbb mikro, kis- és közép vállalkozásnak korlátozott a hirdetési büdzséje és alaposan át kell gondolni, hogy mennyit, mikor, mire és hol költenek el. Az online jelenléttel az a „probléma”, hogy rengeteg lehetőséget kínál és tapasztalat nélkül, a platformok és az eszközök ismerete nélkül nagyon nehéz eldönteni, hogy hol érdemes igazán jelen lenni és hol kell pénzt befektetni ahhoz, hogy az rövid és hosszú távon is egyaránt megtérüljön. Egyáltalán milyen eszközöket használjon egy cég? Közösségi média? Hirdetés? Keresőhirdetés? SEO? Email marketing? Influencer marketing? Nem csoda, hogy sokan rosszul döntenek, hiszen nem egyértelmű, hogy melyiktől mire lehet számítani, milyen cél esetén melyiket kell használni és milyen sorrendben érdemes őket elindítani.
Az a tapasztalatunk, hogy az online megjelenést lehet sok pénzből is nagyon rosszul és eredménytelenül csinálni és lehet kevés pénzből is meglepően eredményesen üzemeltetni.
Az előbbihez egy átgondolatlan, szinte stratégia és célok nélküli hűbelebalázs típusú gondolkodás vezet, míg utóbbihoz egy jól átgondolt és sok kérdést megválaszolt komoly stratégia.
Azt látjuk, hogy két fajta elképzelés van, amikor egy cég megfelelően mély tudás vagy házon belül kijelölt, de eredetileg nem erre a célra felvett munkatárssal vág bele az online jelenlétbe:
1, Mindenhol jelen akar lenni és ezt erőlteti. Ennek az oka, hogy nem tudják melyik felület melyik célokat tudja a legjobban támogatni és nem is biztos, hogy vannak jól mérhető célszámok. Ez szinte mindig oda vezet, hogy rövid időn belül a sikerek hiánya és az eredménytelenül elköltött pénz miatt feladják és azt mondják, hogy nem működik, nem nekik való stb.
2, Csak egy vagy legfeljebb két platformot használnak. Általában azokat, amiket ismernek, mert népszerűek vagy amiről sokat hallottak, esetleg, amit a konkurencia is használ. Csakhogy nem biztos, hogy a legnépszerűbb a legjobb. Vagy nem biztos, hogy a konkurencia „jó helyen van”. Lehet, hogy ők is hasonlóan gondolkodtak és csak a pénzt égetik.
Tehát az egyik legfontosabb kérdés: Hol hirdessünk és hol legyünk jelen?
Azért nem mondom, hogy az első, mert nem ez lesz az első kérdés. Rögtön kiderül, hogy miért. Olvass tovább.
Ahhoz, hogy meghatározzuk a megfelelő csatorná(ka)t tisztázni kell, hogy mik a vállalkozás céljai rövid és hosszú távon.
Hogyan derül ki mire van szüksége egy cégnek?
Ezt mi a SocialWings-nél egy, bizonyos esetekben pedig kettő konzultáció során szoktuk tisztázni. Néhány jól irányzott kérdés és egy kis betekintés a színfalak mögé számunkra megadja erre a választ. Miket szoktunk kérdezni? Íme néhány a teljesség igénye nélkül:
· Milyen online aktivitások voltak eddig?
· Milyen céllal szeretne a cég (aktívabban) jelen lenni online?
· Konkrétan mit vártok az online jelenléttől?
· Nagyjából mekkora büdzsét tudtok elkülöníteni havonta csak az online jelenlétre?
· Fizikai terméket vagy szolgáltatást értékesít a cég?
· Hogyan épül fel a B2B és a B2C ügyfelek aránya?
· Fizikai vagy online bolttal rendelkezik a cég?
· Ki a célcsoportja egy-egy terméknek, szolgáltatásnak?
Online hirdetések előtt alaposan körbe kell járni a témát, mert könnyen előfordulhat és bizony elő is fordul, amikor néhány hónapnyi házon belül megoldott hirdetés után fordulnak hozzánk cégek. Eredménytelenül, megérzésből kiválasztott hirdetési forma és hirdetéskezelő varázsló használata után hamar kibújik a szög a zsákból, hogy komolyabb célok esetén, ez valójában komplexebb és mélyebb tudást igénylő feladat annál, minthogy rásózzák plusz feladatként az egyik munkatársra. Sokszor találkozunk olyan problémával is, hogy az alapok nincsenek rendben és például a Facebook rendszerében nem az üzleti felületen, nem üzleti, hanem személyes hirdetési fiókkal hirdettek eddig vagy mondjuk nincs bekötve a weboldalba a Google Analytics vagy a Facebook pixel.
És akkor jöjjön a feljebb ígért, első kérdés: Az alapok rendben vannak?
Jó házat sem lehet építeni szilárd alap nélkül. Ugyanez igaz az online megjelenésre. Amikor mi az első konzultáció után ajánlatot adunk és az elfogadásra kerül, akkor a közös projekt nulladik lépése, hogy A--Z-ig átvilágítjuk a cég eddig online tevékenységét. Hol voltak jelen, mit kommunikáltak, azt hogyan tették, ha van(nak) hirdetési fiók(ok), akkor azokat is átnézzük, több szempontból is ellenőrizzük a weboldal használhatóságát, működését, ellenőrizzük a mérőeszközöket, fiókokat, jogosultságokat.
Mikre szokott ilyenkor fény derülni? A teljesség igény nélkül csak a leggyakoribb hibák és hiányosságok.
Nincs megfelelően beállítva a Facebook üzleti oldal. Nincs hozzá vállalkozáskezelő, nincs tulajdonos. Nincs biztonságban az oldal. Személyes hirdetési fiók van üzleti helyett. Rosszul van méretezve a borítókép.
Hogyan kell Facebook vállalkozáskezelőt (Business Manager) létrehozni
Nincs bekötve a Google Analytics a weboldalba. Az organikus találati listában sehol nincs az oldal. Nincsenek beállítva konverziók. Rosszul vannak beállítva a konverziók és a követőkódok. Nincs Google cégem profil regisztrálva.
Nem mobilbarát a weboldal. Túl lassú a weboldal. Rosszul strukturált a weboldal. Hiányzik a Google és a Facebook követőkód. Nincs hozzá SSL tanúsítvány. Nem működik a kapcsolatfelvételi űrlap. Túl bonyolult a rendelési folyamat.
Ennél a pontnál a legtöbb esetben kibukik, hogy valami nincs rendben. A hibák mennyiségétől és mértékétől függően viszonylag rövid idő alatt kijavítjuk őket és egy ellenőrzést követően, ha mindent rendben találunk, akkor kezdődhet a projekt érdemi része.
Ha még nincs kiforrott és fix online marketing stratégiája az ügyfelünknek, akkor segítünk ezt összeállítani. Persze, ha csak a Google hirdetések kezelésében dolgozunk együtt, akkor a „big picture-be” nem lesz akkora beleszólásunk. Ebben az esetben igyekszünk inkább a meglévő tervekhez igazítani a hirdetési stratégiát.
Azt, hogy ki a célcsoport soha nem az ügynökségnek kell eldöntenie vagy kitalálnia, hanem a megbízó cégnek kell tudnia. Ha már egy működő cégről van szó, akkor jó esetben nagyjából tudják, hogy kik a vásárlóik. Ideális esetben pedig pontos adataik vannak róluk egy CRM rendszerben.
Ebből már nagyjából körvonalazódik, hogy milyen irányba kell majd elindulni. Ha például a célcsoport a 40 feletti döntéshozók, mert valamilyen B2B szolgáltatás a fő termékünk, akkor elsősorban a LinkedIn és talán a Facebook lehet jó választás. De az is lehet, hogy a LinkedIn és az email marketing lesz a nyerő kombó.
Ezt nem azért kérdezzük, hogy az ügyfél zsebében turkáljunk. Ennél sokkal fontosabb oka van. Nézzük egy nagyon egyszerű példát: tételezzük fel, hogy az adott cégnek a Facebook és a Google hirdetések lennének a legideálisabbak. Azt mondják, hogy erre az első 3 hónapban legfeljebb havi 150.000 Ft-ot tudnak költeni. (Aztán ezt majd az eredmények és a megtérülés tükrében felülbíráljuk, de legyen ez a kiindulási alap). Ebből több irányba is indulhatunk, attól függően, hogy mi a cél és azt mikorra szeretnénk elérni. Javasolhatjuk azt is, hogy osszuk meg az összeget a két platform között 50-50, 70-30 stb. arányban (attól függően, hogy hol tudjuk nagyobb valószínűséggel behozni a számokat) vagy mondhatjuk azt is, hogy a Google Ads rendszerében annyira drágák a termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódó kulcsszavak kattintási költségei (CPC), hogy a teljes büdzsét oda kell allokálni a Facebookon pedig majd költünk, ha lesz mit visszaforgatni. Ettől függetlenül a Facebook aktivitás megtartása vagy elindítása ugyanolyan fontos.
Túl sok választási lehetőség. Nincs annyi idő, energia és pénz, hogy mindenhol egyforma intenzitással és minőségben tudjon jelen lenni egy cég. De nem is kell! Nem az a jó stratégia, hogy „legyünk mindenhol fent, mert minél több annál jobb”. Aktívnak lenni és hirdetni ott kell, ahol a célcsoport a legnagyobb valószínűséggel van jelen. Ahogy már feljebb írtuk a SocialWings ügyfelei 95%-ban olyan cégek, akik számára a Facebook, a Google Ads, az Instagram és a LinkedIn a meghatározó platform.
Az eszközöket pedig a büdzsé és a kiindulási alap mentén kell meghatározni. Ha nincs email lista, ahova lehetne küldeni emailt, akkor előbb a feladat, hogy ezeket szerezzük meg. Akár a régi vásárlóktól, akár a hideg vagy meleg célközönségtől. Ha pedig korlátozott a havi marketing keret, akkor nem biztos, az összes releváns platformon egyszerre és ugyanolyan intenzitással kell indulni.
Miután ezt mind tisztáztuk a következő fontos eldöntendő kérdés a napi hirdetési keret. Ha az a helyzet, hogy előre meghatározott büdzsével dolgozunk, akkor egyszerű a kérdés, csak vissza kell osztani. Viszont, ha a cég még nem ennyire tudatos ezen a szinten, akkor mindig onnan indulunk, hogy megkérdezik: mennyit kell / érdemes költeni naponta?
Tapasztalatunk alapján mostanában az online hirdetésbe minimum napi 3000 Ft-tal érdemes belevágni / platform. Ez azt jelenti, hogy ha a Facebook-on és a Google Ads-ben is hirdetünk, akkor nagyjából havi 90.000 Ft / platform, tehát összesen 180.000 Ft / hó a hirdetési keret. Persze erre (is) lehetne azt mondani, hogy attól függ. Ezt a mondatot rengetegen ki nem állhatják, de tényleg attól függ. Ha csak az a cél, hogy követőket szerezz a Facebook oldaladnak, akkor napi 1000 Ft is elegendő lehet, ha jól be van lőve a célközönség és 10-20 Ft-ért jönnek a követők. Ha viszont összetettebb és nagyobb célok vannak felállítva, amik eléréséhez több kampány, több hirdetés sorozat és több hirdetés szükséges, akkor arra már nem lesz elég a napi 1000 Ft. Az utóbbi időben, főleg 2020-tól érezhetően emelkedtek az online hirdetési költségek. Ez betudható annak, hogy egyre több és több cég akar jelen lenni és egyre többen költenek hirdetésre. Többek között ennek a számlájára írható az organikus elérések csökkenése is.
A költségkeretet egyébként akár havonta is felülbírálhatjuk attól függően, hogy a számok mit mutatnak. Elképzelhető, hogy megéri kétszer, háromszor is többet költeni, mert ezzel arányos nő a vásárlások száma is.
Ha egy cég még nem tart ott, hogy napi 3000 Ft-ot vagy annál többet tudjon hirdetésre fordítani, akkor azt szoktuk javasolni, hogy inkább jöjjön el hozzánk egy személyre szabott, egyéni workshopra, ahol felállítjuk a platformok üzleti felhasználásához szükséges profi infrastruktúrát, megtanítjuk az egyszerűbb kampányok elkészítésének alapjait és megmutatjuk az adott platform használatát.
Ha a Te cégednek van legalább havi 150.000 – 200.000 Ft-ja online hirdetésekre, akkor keress meg minket és mondd el, hogyan tudnánk a legjobban segíteni.
Eddig tartott az előkészítés. Következzen maga a projekt, a közös munka.
Tulajdonképpen itt kezdődik a tényleges munka, amit nap mint nap csinálunk. Az első 3 hónap jellemzően erős tesztelés. Ez azt jelenti, hogy kipróbálunk több célközönséget, több fajta kreatívot, szövegezést és hirdetési formátumot. Ez a 3 hónap tökéletes arra, hogy az ügyféllel is jobban megismerjük egymást, összeszokjunk és kiderüljön, hogy hosszútávon is jó partnerei tudunk-e lenni egymásnak. Mi a SocialWings-nél nagyon fontosnak tartjuk, hogy emberileg is jó kapcsolatot ápoljunk az ügyfeleinkkel.
A kampányokat heti, de ha a hirdetési keret indokolja és gyorsabban jönnek a számok, akkor akár napi szinten is ellenőrizzük és kézben tartjuk. Minden hónap elején riportot készítünk az előző hónapról, amiben részletesen leírjuk, hogy milyen beállításokat használtunk, milyen eredmények születtek, ebből mire tudunk következtetni és milyen tervvel megyünk neki a következő hónapnak. Az egyes hirdetési fiókok számait és teljesítését mindig összevetjük a weboldal számaival, ezzel is duplán ellenőrizve az adatok helyességét.
Igény és szükség esetén a riportot közösen is átbeszéljük. Fontosnak tartjuk, hogy úgy kommunikáljuk ezeket a dolgokat az ügyfél felé, hogy azok számára is érthetők legyenek.
Ha úgy gondolod segíthetünk neked még magasabb szintre emelni az online jelenlétedet, keress meg minket és 24 órán belül felvesszük veled a kapcsolatot.
Friss cikkekért kövess minket a Facebookon és csatlakozz zárt Facebook csoportunkba.