Mikor posztolj a közösségi médiára?
6 percMikor érdemes a vállalkozásoknak posztolni a közösségi médiára 2024-ben? Ezek a legaktívabb időpontok.
9 perc
Mitől lesz hatékony és ütős a szöveged? Ez nem is olyan egyszerű kérdés, mint amilyennek elsőre tűnik.
A szövegírás külön művészet, amibe olyan mélyre lehetne ásni, hogy holnap utánig olvashatnád ezt a cikket és még akkor is csak a felszínt kapargatnánk.
Ez a cikk nem akármilyen általános írásról, hanem a marketingipar által használt „copywritingról”, tehát marketingalapú szövegírásról szól, melynek célja, hogy valamilyen tevékenységre szólítson fel, még pedig lehetőleg most azonnal.
Egy dolog biztos: csak gyakorlással lesznek jobb a weboldalad, közösségi felületeid szövegei, szóval ne félj kísérletezni!
DE! Mielőtt nekiállsz vadul gépelni a nagyvilágba, gondolj át néhány fontos szempontot, hogy tutira célba érjenek a szövegeid.
Olvass tovább, hogy meg tudd, mik is azok a szempontok, amikre oda kéne figyelned.
Ha olvastad már cikkeinket, nem fogsz meglepődni, hisz már sokszor hangsúlyoztuk az átgondolt tervezés és a stratégia fontosságát. A szövegírás kapcsán 3 fontos területet soroltunk most ide:
Nagyon fontos, hogy a vállalkozásodnak legyen egy állandó kommunikációs arculata, hangneme, ami önazonos a céged tevékenységeivel, szakterületével, valamint a márkád által képviselt értékekkel.
Ez az egyik alap lépés, amitől a céged karakteres márka lesz, amivel azonosulni tudnak majd az emberek. Kulcs az eredetiség, egyéniség, természetesség. Hidd el, ha ez a stílus nem azonos veled vagy a cégeddel, akkor virítani fog róla, hogy csak erőltetetten próbálja imitálni a kívánt hatást.
Ez nagyon szorosan kapcsolódik az előző ponthoz. Párban járnak, sőt a célközönséged kutatása, feltérképezése, megismerése kell, hogy legyen az első lépés, amit elvégzel. A szövegírás csak azután jöhet, miután már tudod, hogy mi az a nyelvezet, ami rezonál a célközönségeddel.
A piackutatás által fogod megtudni, hogy milyen kommunikációs stratégiát érdemes választanod. Tegezni fogsz vagy magázni? Használsz-e szlenget? Na de 30 éves vagy mai szlenget? Köznapi stílust fogsz magadra ölteni vagy a szaknyelved fogod villogtatni?
50 éves közönségnek (remélhetőleg) nem úgy fogsz kommunikálni, mint a 20 évesnek, és fordítva se, mert így sajnos nevetség tárgyává válhatsz, ami elkattintással járhat. Sőt, ha selymes, pihe-puha pelenkát akarsz eladni, akkor nem olyan kifejezéseket és nyelvezetet használsz majd, mintha monster truck-okkal kereskednél. Azt hiszem értitek mire gondolunk.
Persze fel lehet zavarni a marketing állóvizét nem szokványos, gerilla módszerekkel, ehhez azonban nagyon frappáns ötletek kellenek.
Ha a márkádhoz és célközönségedhez illő általános nyelvezeti stílust meghatároztad, érdemes átgondolnod azt is, hogy az aktuális szövegedhez mi a legideálisabb stílus. A közösségi médiában több tartalmi/tematikai alappillért különböztetünk meg, annak függvényében, hogy mi a bejegyzésed célja. Különböző megközelítések alapján többféle lebontással is lehet találkozni, mi ezzel az 5 pillérrel kategorizálnánk a tartalmakat.
Ez az 5 bejegyzés tematika:
Promóciós tartalom
Edukációs tartalom
Szórakoztató tartalom
Inspiráló tartalom
Közösségi tartalom
Ez az egyszerű lebontás, rövid magyarázatokkal is képes átadni, hogy miért fontos tudatosan nekiállni a szövegírásnak. Lehet, hogy az általános kommunikációs stílus hasonló ezen tartalmak között, mégis érződik, hogy mindegyikhez egy kicsit más jellegű megközelítés illik. Némelyhez jobban kell fókuszálni a tényekre, pontos, tömör megfogalmazásra, míg a másikat pont a személyes, érzelmeket kiemelő hangnem teszi különlegessé.
Mindig gondold át, hogy az adott bejegyzésed milyen céllal születik és annak megfelelően válaszd ki a hangnemet és stílust, hogy a kívánt hatást érd el. Ez sokszor természetesen jön, de fontos tudatosan is odafigyelni rá.
Az igazán hatásos szöveghez kell egy jó struktúra. Kell, hogy íve legyen: legyen eleje, közepe, vége.
Eddig talán nem nagy ördöngösség, hisz már általános iskolában is tanultunk a bevezetés-tárgyalás-befejezés hármasról. Tehát remélhetőleg senkinek nem idegen ez a koncepció.
Ültessük át ezt a gondolatmenetet a digitális marketing világába, valamint nézzük meg, hogy az adott szekciókba milyen elemeket kell beleépítenünk:
Hook (azaz a horog)
Tartalom, érték
CTA – Felhívás cselekvésre
Ne csak olvasni legyen kellemes a szöveged, hanem ránézni is.
Ha az olvasó egy panelház méretű szövegtömböt lát, akkor azonnal elkattint, ha nem sikítva rohan el. Tagold okosan a szöveged, használd ki a térköz és az üres tér adta esztétikai lehetőségeket.
Fogalmazz tömören. Ez nem költészet vagy szépirodalom. Ha a mondatban 2-nél több vessző van, érdemes elgondolkodni a rövidítésen.
Használj emojikat, ikonokat, de csak ízléssel!
📌 Egy tűvel jól ki lehet emelni egy fontos gondolatot.
▶️ A nyilakkal irányíthatod az olvasó tekintetét
▶️ A rövid felsorolásokkal kiemelheted a téma kulcspontjait
✅ Ezekkel a trükkökkel gördülékenyebbé teheted az olvasási élményt és a tagolásban is segíthetnek. De túlzásba azért ne ess ❗❗💀👀
Bizonyos tartalmaknál érdemes szemmel tartani az aktuális trendeket, történéseket. Ha épp a foci VB-re van rákattanva mindenki és a csapból is az folyik, akkor 1-1 posztodnál te is beépítheted a szövegedbe és a vizuális elemekbe.
Ha olyan felületeken is tevékenykedsz, mint a TikTok, akkor ez lényegében elengedhetetlen.
Próbálj nyitott szemmel görgetni, lapozni és mindig gondold át, hogy a jelenlegi aktualitásokat, amik épp mindenki figyelmét lekötik, hasznodra tudod-e fordítani és te is meg tudod-e lovagolni a hullámaikat.
Valahogy mindig ide lyukadunk ki a végén. És ez nem véletlen.
A közösségi média lehetővé teszi a kísérletezést, súlyos következmények nélkül. De a kísérletezésből következtetéseket is le kell vonni, ennek módja pedig nem más, mint az analitika.
Érdemes figyelemmel követned a tartalmaid teljesítményét, hogy lásd mi válik be a célközönségednél, mire reagálnak jól vagy épp rosszul. Az eredmények megmutatják, hogy an tudod szövegeid, tartalmaid optimalizálni.
Kicsit hosszúra sikeredett ez a cikk és mégis épphogy csak belekezdtünk a szövegírás rejtelmeibe. Az igazán jó szövegírás sok utánajárást és gyakorlást igényel.
Ha neked is fejtörést okoz a közösségi média tartalmaid kezelése, vagy épp az időd nem engedi a digitális marketing mélyebb megismerését, közösségi média szolgáltatásaink neked szólnak.
Lépj velünk kapcsolatba és mi 1 napon belül visszajelzünk, hogy meg tudjuk nézni, hogy tudunk segíteni neked.
Social média irányok, adatok és konklúziók 2020-tól 2021 Q1-ig
4 percFontos tények és konklúziók a social média üzleti célú, célravezető használatáról.