Ütős közösségi média szövegírás 7 lépésben


9 perc

Mitől lesz hatékony és ütős a szöveged? Ez nem is olyan egyszerű kérdés, mint amilyennek elsőre tűnik.

A szövegírás külön művészet, amibe olyan mélyre lehetne ásni, hogy holnap utánig olvashatnád ezt a cikket és még akkor is csak a felszínt kapargatnánk.

Ez a cikk nem akármilyen általános írásról, hanem a marketingipar által használt „copywritingról”, tehát marketingalapú szövegírásról szól, melynek célja, hogy valamilyen tevékenységre szólítson fel, még pedig lehetőleg most azonnal. 

Egy dolog biztos: csak gyakorlással lesznek jobb a weboldalad, közösségi felületeid szövegei, szóval ne félj kísérletezni! 

DE! Mielőtt nekiállsz vadul gépelni a nagyvilágba, gondolj át néhány fontos szempontot, hogy tutira célba érjenek a szövegeid.

Olvass tovább, hogy meg tudd, mik is azok a szempontok, amikre oda kéne figyelned.

Ha olvastad már cikkeinket, nem fogsz meglepődni, hisz már sokszor hangsúlyoztuk az átgondolt tervezés és a stratégia fontosságát. A szövegírás kapcsán 3 fontos területet soroltunk most ide:

1. Stílus, Nyelvezet

Nagyon fontos, hogy a vállalkozásodnak legyen egy állandó kommunikációs arculata, hangneme, ami önazonos a céged tevékenységeivel, szakterületével, valamint a márkád által képviselt értékekkel.

Ez az egyik alap lépés, amitől a céged karakteres márka lesz, amivel azonosulni tudnak majd az emberek. Kulcs az eredetiség, egyéniség, természetesség. Hidd el, ha ez a stílus nem azonos veled vagy a cégeddel, akkor virítani fog róla, hogy csak erőltetetten próbálja imitálni a kívánt hatást.

2. A célközönséged ismerete

Ez nagyon szorosan kapcsolódik az előző ponthoz. Párban járnak, sőt a célközönséged kutatása, feltérképezése, megismerése kell, hogy legyen az első lépés, amit elvégzel. A szövegírás csak azután jöhet, miután már tudod, hogy mi az a nyelvezet, ami rezonál a célközönségeddel. 

A piackutatás által fogod megtudni, hogy milyen kommunikációs stratégiát érdemes választanod. Tegezni fogsz vagy magázni? Használsz-e szlenget? Na de 30 éves vagy mai szlenget? Köznapi stílust fogsz magadra ölteni vagy a szaknyelved fogod villogtatni?

50 éves közönségnek (remélhetőleg) nem úgy fogsz kommunikálni, mint a 20 évesnek, és fordítva se, mert így sajnos nevetség tárgyává válhatsz, ami elkattintással járhat. Sőt, ha selymes, pihe-puha pelenkát akarsz eladni, akkor nem olyan kifejezéseket és nyelvezetet használsz majd, mintha monster truck-okkal kereskednél. Azt hiszem értitek mire gondolunk.

Persze fel lehet zavarni a marketing állóvizét nem szokványos, gerilla módszerekkel, ehhez azonban nagyon frappáns ötletek kellenek.

3. Szöveg tematikák ismerete

Ha a márkádhoz és célközönségedhez illő általános nyelvezeti stílust meghatároztad, érdemes átgondolnod azt is, hogy az aktuális szövegedhez mi a legideálisabb stílus. A közösségi médiában több tartalmi/tematikai alappillért különböztetünk meg, annak függvényében, hogy mi a bejegyzésed célja. Különböző megközelítések alapján többféle lebontással is lehet találkozni, mi ezzel az 5 pillérrel kategorizálnánk a tartalmakat.

Ez az 5 bejegyzés tematika:

Promóciós tartalom

  • Itt a fő hangsúly az azonnali konverzión van, legyen az eladás, feliratkozás, stb. 

Edukációs tartalom

  • A hangsúly a szakértelem bemutatásán van, valamilyen jellegű informatív érték átadásával, ezzel erősítve a márkát, valamint a vásárlói bizalmat.

Szórakoztató tartalom

  • Vidám, könnyed tartalmak, amik megtörik a rendszeres posztokat. Mémek, színfalak mögötti betekintés, és más hasonló tartalmak, amik jobban bemutatják a vállalkozás mögött munkálódó valódi embereket. Itt fontos lehet a trendek ismerete, követése.

Inspiráló tartalom

  • Motivációs tartalmak, idézetek, személyes történetek megosztása, amik rávilágítanak a márkád értékeire, hátterére, valódiságára, ezzel is erősítve ezeket az üzeneteket.

Közösségi tartalom 

  • Kvízek, szavazások, párbeszédek, stb. Minden olyan tartalom, ahol direkt kapcsolatba lépsz a közönséggel, közösségépítés céljából.

Ez az egyszerű lebontás, rövid magyarázatokkal is képes átadni, hogy miért fontos tudatosan nekiállni a szövegírásnak. Lehet, hogy az általános kommunikációs stílus hasonló ezen tartalmak között, mégis érződik, hogy mindegyikhez egy kicsit más jellegű megközelítés illik. Némelyhez jobban kell fókuszálni a tényekre, pontos, tömör megfogalmazásra, míg a másikat pont a személyes, érzelmeket kiemelő hangnem teszi különlegessé. 

Mindig gondold át, hogy az adott bejegyzésed milyen céllal születik és annak megfelelően válaszd ki a hangnemet és stílust, hogy a kívánt hatást érd el. Ez sokszor természetesen jön, de fontos tudatosan is odafigyelni rá.

4. A szöveg felépítése

Az igazán hatásos szöveghez kell egy jó struktúra. Kell, hogy íve legyen: legyen eleje, közepe, vége.

Eddig talán nem nagy ördöngösség, hisz már általános iskolában is tanultunk a bevezetés-tárgyalás-befejezés hármasról. Tehát remélhetőleg senkinek nem idegen ez a koncepció.

Ültessük át ezt a gondolatmenetet a digitális marketing világába, valamint nézzük meg, hogy az adott szekciókba milyen elemeket kell beleépítenünk: 

Hook (azaz a horog)

  • Szerinted hány posztot lát egy nap egy ember? Maradjunk annyiban, hogy sokat. A te posztod 1 ezek közül, szóval érdemes nagyon hatásos és érdekfeszítő gondolattal kezdened a bevezetésed, ha szeretnéd, hogy horogra akadjon az érdeklődő és tovább olvassa a bejegyzésed.
  • Ne click-bait-ben gondolkodj, azzal valósíznűleg az ellenkező hatást éred el, mint szeretnéd. 
  • Vannak jól bevált formulák : kérdések, idézetek, tények, metaforák, stb. A lényeg az, hogy az első pillanatban megragadd a figyelmet és utána el se engedd. Ezt persze könnyebb mondani, mint csinálni, de most már tudod, hogy erre is érdemes odafigyelni, így mélyebben is beleáshatod magad a jó horog írásba. 😉

Tartalom, érték

  • A tárgyalás az a rész, ahol a valódi információt és értéket adod át az olvasónak. Kerüld az általánosságokat, közhelyeket, mert mindenki hallotta már őket milliószor. Tudod, mit nem hallottak ilyen sokszor? A te frappáns „kíváncsiság hurokjaid”.
  • Na de az mégis mi? Tudod milyen az, amikor nem tudsz letenni egy könyvet, ugye? Azért, mert nem tudod mi fog történni, kíváncsi vagy, hogy pörög tovább a történet. És végül a kíváncsiság és a várakozás kifizetődik.
  • Ezt kell neked is elérned a szövegeiddel, csak kicsiben. Bevonzani az olvasó érdeklődését, majd gyorsan megjutalmazni, azán ismét feldobni a következő hurkot. 
  • Fontos, hogy értéket akkor tudsz adni, ha van értéked. Egyértelmű, nem? A semmiről nem lehet és nem is érdemes posztolni. Akkor posztolj, ha van tartalmad, amit érdemes megosztani. Ezt nem is ragozzuk tovább.

CTA – Felhívás cselekvésre

  • A befejezésedbe is be kell építened egy fontos marketing elemet, a „felhívást cselekvésre”. Akárcsak a hook a szöveg elején, ez is nagy fontossággal bír. Ha idáig eljutott az olvasó, annak oka van, és itt a lehetőség, hogy tovább tereld őt a célod felé.
  • A CTA (call to action) egy rövid utasítás a szöveged végén, ami felszólítja az olvasót, hogy tegyen valamit (vásároljon, kattintson, üzenjen, stb.)
  • Ennek tömörnek, de motiválónak kell lennie és hasznosítania kell az ezidáig elolvasott szöveged lendületét, hogy elvarrja a történetet és tovább terelje az olvasót a konverzió felé.

5. Esztétika

Ne csak olvasni legyen kellemes a szöveged, hanem ránézni is.

Ha az olvasó egy panelház méretű szövegtömböt lát, akkor azonnal elkattint, ha nem sikítva rohan el. Tagold okosan a szöveged, használd ki a térköz és az üres tér adta esztétikai lehetőségeket.

Fogalmazz tömören. Ez nem költészet vagy szépirodalom. Ha a mondatban 2-nél több vessző van, érdemes elgondolkodni a rövidítésen.

Használj emojikat, ikonokat, de csak ízléssel!

📌 Egy tűvel jól ki lehet emelni egy fontos gondolatot.

▶️ A nyilakkal irányíthatod az olvasó tekintetét

▶️ A rövid felsorolásokkal kiemelheted a téma kulcspontjait

✅ Ezekkel a trükkökkel gördülékenyebbé teheted az olvasási élményt és a tagolásban is segíthetnek. De túlzásba azért ne ess ❗❗💀👀

6. Trendek

Bizonyos tartalmaknál érdemes szemmel tartani az aktuális trendeket, történéseket. Ha épp a foci VB-re van rákattanva mindenki és a csapból is az folyik, akkor 1-1 posztodnál te is beépítheted a szövegedbe és a vizuális elemekbe.

Ha olyan felületeken is tevékenykedsz, mint a TikTok, akkor ez lényegében elengedhetetlen. 

Próbálj nyitott szemmel görgetni, lapozni és mindig gondold át, hogy a jelenlegi aktualitásokat, amik épp mindenki figyelmét lekötik, hasznodra tudod-e fordítani és te is meg tudod-e lovagolni a hullámaikat.

7. Analitika

Valahogy mindig ide lyukadunk ki a végén. És ez nem véletlen.

A közösségi média lehetővé teszi a kísérletezést, súlyos következmények nélkül. De a kísérletezésből következtetéseket is le kell vonni, ennek módja pedig nem más, mint az analitika.

Érdemes figyelemmel követned a tartalmaid teljesítményét, hogy lásd mi válik be a célközönségednél, mire reagálnak jól vagy épp rosszul. Az eredmények megmutatják, hogy an tudod szövegeid, tartalmaid optimalizálni.


Kicsit hosszúra sikeredett ez a cikk és mégis épphogy csak belekezdtünk a szövegírás rejtelmeibe. Az igazán jó szövegírás sok utánajárást és gyakorlást igényel. 

Ha neked is fejtörést okoz a közösségi média tartalmaid kezelése, vagy épp az időd nem engedi a digitális marketing mélyebb megismerését, közösségi média szolgáltatásaink neked szólnak.

Lépj velünk kapcsolatba és mi 1 napon belül visszajelzünk, hogy meg tudjuk nézni, hogy tudunk segíteni neked. 


Ha úgy érzed egy profi online marketing csapat segítségére van szükséged
kérj tőlünk ajánlatot most

calendar hourglass twitter reddit linkedin at telegram pinterest viber whatsapp