Mitől lesz hatékony és ütős a szöveged? Ez nem is olyan egyszerű kérdés, mint amilyennek elsőre tűnik.
A szövegírás külön művészet, amibe olyan mélyre lehetne ásni, hogy holnap utánig olvashatnád ezt a cikket és még akkor is csak a felszínt kapargatnánk.
Ez a cikk nem akármilyen általános írásról, hanem a marketingipar által használt „copywritingról”, tehát marketingalapú szövegírásról szól, melynek célja, hogy valamilyen tevékenységre szólítson fel, még pedig lehetőleg most azonnal.
Egy dolog biztos: csak gyakorlással lesznek jobb a weboldalad, közösségi felületeid szövegei, szóval ne félj kísérletezni!
DE! Mielőtt nekiállsz vadul gépelni a nagyvilágba, gondolj át néhány fontos szempontot, hogy tutira célba érjenek a szövegeid.
Olvass tovább, hogy meg tudd, mik is azok a szempontok, amikre oda kéne figyelned.
Ha olvastad már cikkeinket, nem fogsz meglepődni, hisz már sokszor hangsúlyoztuk az átgondolt tervezés és a stratégia fontosságát. A szövegírás kapcsán 3 fontos területet soroltunk most ide:
1. Stílus, Nyelvezet
Nagyon fontos, hogy a vállalkozásodnak legyen egy állandó kommunikációs arculata, hangneme, ami önazonos a céged tevékenységeivel, szakterületével, valamint a márkád által képviselt értékekkel.
Ez az egyik alap lépés, amitől a céged karakteres márka lesz, amivel azonosulni tudnak majd az emberek. Kulcs az eredetiség, egyéniség, természetesség. Hidd el, ha ez a stílus nem azonos veled vagy a cégeddel, akkor virítani fog róla, hogy csak erőltetetten próbálja imitálni a kívánt hatást.
2. A célközönséged ismerete
Ez nagyon szorosan kapcsolódik az előző ponthoz. Párban járnak, sőt a célközönséged kutatása, feltérképezése, megismerése kell, hogy legyen az első lépés, amit elvégzel. A szövegírás csak azután jöhet, miután már tudod, hogy mi az a nyelvezet, ami rezonál a célközönségeddel.
A piackutatás által fogod megtudni, hogy milyen kommunikációs stratégiát érdemes választanod. Tegezni fogsz vagy magázni? Használsz-e szlenget? Na de 30 éves vagy mai szlenget? Köznapi stílust fogsz magadra ölteni vagy a szaknyelved fogod villogtatni?
50 éves közönségnek (remélhetőleg) nem úgy fogsz kommunikálni, mint a 20 évesnek, és fordítva se, mert így sajnos nevetség tárgyává válhatsz, ami elkattintással járhat. Sőt, ha selymes, pihe-puha pelenkát akarsz eladni, akkor nem olyan kifejezéseket és nyelvezetet használsz majd, mintha monster truck-okkal kereskednél. Azt hiszem értitek mire gondolunk.
Persze fel lehet zavarni a marketing állóvizét nem szokványos, gerilla módszerekkel, ehhez azonban nagyon frappáns ötletek kellenek.
3. Szöveg tematikák ismerete
Ha a márkádhoz és célközönségedhez illő általános nyelvezeti stílust meghatároztad, érdemes átgondolnod azt is, hogy az aktuális szövegedhez mi a legideálisabb stílus. A közösségi médiában több tartalmi/tematikai alappillért különböztetünk meg, annak függvényében, hogy mi a bejegyzésed célja. Különböző megközelítések alapján többféle lebontással is lehet találkozni, mi ezzel az 5 pillérrel kategorizálnánk a tartalmakat.
Ez az 5 bejegyzés tematika:
Promóciós tartalom
- Itt a fő hangsúly az azonnali konverzión van, legyen az eladás, feliratkozás, stb.
Edukációs tartalom
- A hangsúly a szakértelem bemutatásán van, valamilyen jellegű informatív érték átadásával, ezzel erősítve a márkát, valamint a vásárlói bizalmat.
Szórakoztató tartalom
- Vidám, könnyed tartalmak, amik megtörik a rendszeres posztokat. Mémek, színfalak mögötti betekintés, és más hasonló tartalmak, amik jobban bemutatják a vállalkozás mögött munkálódó valódi embereket. Itt fontos lehet a trendek ismerete, követése.
Inspiráló tartalom
- Motivációs tartalmak, idézetek, személyes történetek megosztása, amik rávilágítanak a márkád értékeire, hátterére, valódiságára, ezzel is erősítve ezeket az üzeneteket.
Közösségi tartalom
- Kvízek, szavazások, párbeszédek, stb. Minden olyan tartalom, ahol direkt kapcsolatba lépsz a közönséggel, közösségépítés céljából.
Ez az egyszerű lebontás, rövid magyarázatokkal is képes átadni, hogy miért fontos tudatosan nekiállni a szövegírásnak. Lehet, hogy az általános kommunikációs stílus hasonló ezen tartalmak között, mégis érződik, hogy mindegyikhez egy kicsit más jellegű megközelítés illik. Némelyhez jobban kell fókuszálni a tényekre, pontos, tömör megfogalmazásra, míg a másikat pont a személyes, érzelmeket kiemelő hangnem teszi különlegessé.
Mindig gondold át, hogy az adott bejegyzésed milyen céllal születik és annak megfelelően válaszd ki a hangnemet és stílust, hogy a kívánt hatást érd el. Ez sokszor természetesen jön, de fontos tudatosan is odafigyelni rá.
4. A szöveg felépítése
Az igazán hatásos szöveghez kell egy jó struktúra. Kell, hogy íve legyen: legyen eleje, közepe, vége.
Eddig talán nem nagy ördöngösség, hisz már általános iskolában is tanultunk a bevezetés-tárgyalás-befejezés hármasról. Tehát remélhetőleg senkinek nem idegen ez a koncepció.
Ültessük át ezt a gondolatmenetet a digitális marketing világába, valamint nézzük meg, hogy az adott szekciókba milyen elemeket kell beleépítenünk:
Hook (azaz a horog)
- Szerinted hány posztot lát egy nap egy ember? Maradjunk annyiban, hogy sokat. A te posztod 1 ezek közül, szóval érdemes nagyon hatásos és érdekfeszítő gondolattal kezdened a bevezetésed, ha szeretnéd, hogy horogra akadjon az érdeklődő és tovább olvassa a bejegyzésed.
- Ne click-bait-ben gondolkodj, azzal valósíznűleg az ellenkező hatást éred el, mint szeretnéd.
- Vannak jól bevált formulák : kérdések, idézetek, tények, metaforák, stb. A lényeg az, hogy az első pillanatban megragadd a figyelmet és utána el se engedd. Ezt persze könnyebb mondani, mint csinálni, de most már tudod, hogy erre is érdemes odafigyelni, így mélyebben is beleáshatod magad a jó horog írásba. 😉
Tartalom, érték
- A tárgyalás az a rész, ahol a valódi információt és értéket adod át az olvasónak. Kerüld az általánosságokat, közhelyeket, mert mindenki hallotta már őket milliószor. Tudod, mit nem hallottak ilyen sokszor? A te frappáns „kíváncsiság hurokjaid”.
- Na de az mégis mi? Tudod milyen az, amikor nem tudsz letenni egy könyvet, ugye? Azért, mert nem tudod mi fog történni, kíváncsi vagy, hogy pörög tovább a történet. És végül a kíváncsiság és a várakozás kifizetődik.
- Ezt kell neked is elérned a szövegeiddel, csak kicsiben. Bevonzani az olvasó érdeklődését, majd gyorsan megjutalmazni, azán ismét feldobni a következő hurkot.
- Fontos, hogy értéket akkor tudsz adni, ha van értéked. Egyértelmű, nem? A semmiről nem lehet és nem is érdemes posztolni. Akkor posztolj, ha van tartalmad, amit érdemes megosztani. Ezt nem is ragozzuk tovább.
CTA – Felhívás cselekvésre
- A befejezésedbe is be kell építened egy fontos marketing elemet, a „felhívást cselekvésre”. Akárcsak a hook a szöveg elején, ez is nagy fontossággal bír. Ha idáig eljutott az olvasó, annak oka van, és itt a lehetőség, hogy tovább tereld őt a célod felé.
- A CTA (call to action) egy rövid utasítás a szöveged végén, ami felszólítja az olvasót, hogy tegyen valamit (vásároljon, kattintson, üzenjen, stb.)
- Ennek tömörnek, de motiválónak kell lennie és hasznosítania kell az ezidáig elolvasott szöveged lendületét, hogy elvarrja a történetet és tovább terelje az olvasót a konverzió felé.
5. Esztétika
Ne csak olvasni legyen kellemes a szöveged, hanem ránézni is.
Ha az olvasó egy panelház méretű szövegtömböt lát, akkor azonnal elkattint, ha nem sikítva rohan el. Tagold okosan a szöveged, használd ki a térköz és az üres tér adta esztétikai lehetőségeket.
Fogalmazz tömören. Ez nem költészet vagy szépirodalom. Ha a mondatban 2-nél több vessző van, érdemes elgondolkodni a rövidítésen.
Használj emojikat, ikonokat, de csak ízléssel!
📌 Egy tűvel jól ki lehet emelni egy fontos gondolatot.
▶️ A nyilakkal irányíthatod az olvasó tekintetét
▶️ A rövid felsorolásokkal kiemelheted a téma kulcspontjait
✅ Ezekkel a trükkökkel gördülékenyebbé teheted az olvasási élményt és a tagolásban is segíthetnek. De túlzásba azért ne ess ❗❗💀👀
6. Trendek
Bizonyos tartalmaknál érdemes szemmel tartani az aktuális trendeket, történéseket. Ha épp a foci VB-re van rákattanva mindenki és a csapból is az folyik, akkor 1-1 posztodnál te is beépítheted a szövegedbe és a vizuális elemekbe.
Ha olyan felületeken is tevékenykedsz, mint a TikTok, akkor ez lényegében elengedhetetlen.
Próbálj nyitott szemmel görgetni, lapozni és mindig gondold át, hogy a jelenlegi aktualitásokat, amik épp mindenki figyelmét lekötik, hasznodra tudod-e fordítani és te is meg tudod-e lovagolni a hullámaikat.
7. Analitika
Valahogy mindig ide lyukadunk ki a végén. És ez nem véletlen.
A közösségi média lehetővé teszi a kísérletezést, súlyos következmények nélkül. De a kísérletezésből következtetéseket is le kell vonni, ennek módja pedig nem más, mint az analitika.
Érdemes figyelemmel követned a tartalmaid teljesítményét, hogy lásd mi válik be a célközönségednél, mire reagálnak jól vagy épp rosszul. Az eredmények megmutatják, hogy an tudod szövegeid, tartalmaid optimalizálni.
Kicsit hosszúra sikeredett ez a cikk és mégis épphogy csak belekezdtünk a szövegírás rejtelmeibe. Az igazán jó szövegírás sok utánajárást és gyakorlást igényel.
Ha neked is fejtörést okoz a közösségi média tartalmaid kezelése, vagy épp az időd nem engedi a digitális marketing mélyebb megismerését, közösségi média szolgáltatásaink neked szólnak.
Lépj velünk kapcsolatba és mi 1 napon belül visszajelzünk, hogy meg tudjuk nézni, hogy tudunk segíteni neked.
Social média irányok, adatok és konklúziók 2020-tól 2021 Q1-ig
4 percFontos tények és konklúziók a social média üzleti célú, célravezető használatáról.