A sikeres webshop indítás és üzemeltetés alapjai és fenntartása


27 perc

"Webshopot indítani olyan, mint boltot nyitni a sivatagban." Olvastam ezt a mondatot az e havi Forbes egyik cikkében és annyira megtetszett ez a mondat, hogy úgy gondoltam reflektálok rá és kifejtem részletesebben, mondjuk úgy töviről hegyire a sikeres webshop indítás és fenntartás lépéseit.

Amikor valaki az első webáruházának az élesítésére készül az mindig nagyon izgalmas dolog. Mindenki arra számít, hogy amikor a DNS rekordok átállítása megtörténik és a webáruház bárki számára elérhető lesz az interneten, akkor csak úgy záporozni fognak a megrendelések. Az első 30 percben másodpercenként frissíted a megrendelések menüpontot a web adminon, aztán percenként, majd fél óránként, végül már csak minden este egyszer kattintasz a frissítésre, miközben a lelkesedésed és a motivációd úgy száll tova, mintha sosem lett volna. Pedig tettek nélkül ez a rideg valóság. 

És erre nagyon találó ez a mondat, amit a cikket is inspirálta: "Webshopot indítani olyan, mint boltot nyitni a sivatagban."

Attól, hogy élesítesz egy oldalt és az publikussá válik még senki nem fogja tudni, hogy létezik. Sőt még a Google keresőjében sem lehet megtalálni, még a legpontosabb keresési kifejezésekkel sem. Tehát olyan, mintha nem is létezne. De kezdjük az elején

Tegyük fel, hogy készen van a webshop és maximálisan megfelel minden olyan on-site követelménynek, ami szükséges ahhoz, hogy sikeres legyen. 

Címszavakban, hogy mik ezek: 

  • Megfelelően gyors
  • Jól optimalizált mobiltelefonra
  • Könnyen és egyszerűen lehet rajta navigálni, vagyis jól strukturált
  • Jól vannak kategorizálva a termékek
  • Jó minőségű képekkel van feltöltve
  • Van termékleírás
  • Egyszerű és egyértelmű a check out folyamat
  • Van online kártyás fizetési opció

Ha ezek megvannak, akkor pipa. Kezdődhet a webshop hosszú távú sikerét megalapozó munka. Ezek között vannak egyszeri és rendszeresen végzendő feladatok. 

Mielőtt bármilyen online marketing aktivitás elindul fontos, hogy a jövőben használni kívánt felületek üzleti felépítése (Facebook, Instagram, LinkedIn, Google, stb.) szakszerűen megtörténjen, illetve a webshophoz kapcsolódó mérőeszközök helyes telepítése is készen legyen. 

Az online adatok mérése

Ha a mérés nincs megfelelően konfigurálva, akkor az egész online marketing és minden további lépés és stratégia alkotás egyenlő a sötétben való tapogatózással. 

Mik az elengedhetetlen eszközök, amire mindenképpen szükséged lesz?

Google analytics

Mondhatni a mérés alapja. Minden lényeges információt tartalmaz, amire egy webáruház üzemeltetéshez szükség lehet. Itt nyomon követhető, hogy hány látogató járt a weboldalon, újak vagy visszatérők voltak-e, honnan érkeztek a weboldalra, hány évesek, milyen neműek, melyik városból vagy országból jöttek, melyik oldalakat nézték meg, hol mennyi időt töltöttek el, milyen eszközt használtak stb stb. Egyszóval innen szinte mindent megtudhatsz. Azonban fontos odafigyelni, hogy a Google analyitcs nem minden funkciója működik alapból a telepítés után. Például a demográfiai adatok mérését külön kell engedélyezni és az elektronikus kereskedelem mérést is konfigurálni kell, ha a bevételi adatokat és statisztikákat látni akarod. 

A Google analytics egy ingyenesen használható rendszer, nincs sem regisztrációs, sem havi díja. A korábbi verziója az úgynevezett UA vagyis Universal Analytics, amit rövidesen teljesen le fog váltani a már most is működő GA4 vagyis Google Analytics 4. Ez utóbbi ugyanolyan célt szolgált, mint a régi verzió, viszont más a kezelő felülete és vannak eltérések a jelentésekben. 

Search console

Ez az eszköz arra szolgál, hogy részletesebben tisztában legyél az oldalad organikus eredményeivel. Pontosabb adatokat ad arra vonatkozóan, hogy az oldaladra látogató emberek milyen kulcsszavakat vagy keresési kifejezéseket írtak be a Google-be, amire aztán a te weboldaladat dobta fel találatként a kereső. 

Ezen kívül használható arra is, hogy benyújtsd a Google-nek a webáruház aloldalaira vonatkozó feltérképezési kérésedet. Régebben a Google az új oldalakat az interneten néhány nap alatt indexálta. Ez azt jelenti, hogy a keresőrobot felismeri az oldalt és a rajta található tartalmat és amennyiben az nem káros (például vírusos vagy nem szól tiltott tartalomról), akkor bekerül a keresőbe. 

Azonban ez a folyamat már több hónapig is eltarthat, ha várjuk, hogy magától megtörténjen. Ha elébe akarunk menni, akkor a Search console segítségével manuálisan is beküldhetjük a botnak az oldalt feltérképzésre

Ez szintén egy ingyenesen használható eszköz. Sem havi, sem egyszeri díja nincs. 

Facebook (Meta) Pixel

A Pixel a Meta képpontja, aminek a segítségével mérni tudja a Facebook hirdetésekből az oldalra érkező forgalmat és bevételt. Pontosabban nem csak az azokból származó adatokat méri, de azoknak az optimalizálására szolgál. Illetve nem csak mérésre jó, hanem célközönség generálásra is. Fontos tudni azonban, hogy a Google analytics-hez hasolóan a Pixel telepítése is csak az alap funkciókat hordozza magában. A kód telepítése után az események megfelelő konfigurálását is el kell végezni. Ez nem csak azért fontos, hogy pontos bevételi adatokat mutasson a rendszer, hanem azért is, hogy az algoritmus megfelelően tudjon tanulni. Hogy kell ezt érteni? Így: ha nincs jól beállítva, akkor hiába jön egy hirdetésből 10 vásárlás, ha ezt a Pixel nem érzékeli, akkor nem fogja tudni, hogy ki az a 10 ember, akihez hasonlót keresnie kell a hirdetéssel. Vagy fordítva: ha érzékel 10 vásárlást, de valójában ez nem történt meg, mert a konverziómérés a kosárba helyezés gombra van állítva, akkor hibásan fog keresni olyan embereket, akik a kosárba helyeztek, de igazából nem vásároltak. 

Az iOS 14 bevezetése óta a szerveroldali mérés és az eseménykezelőben az események priorizálásának beállítása is fontos, hogy még pontosabb legyen a riport. 

A Facebook (Meta) Pixel létrehozásához és beállításához először egy Business Manager-t, magyarul Vállalkozáskezelőt kell létrehoznod, ami az alapfeltétele a Facebook helyes és profi üzletszerű használatának. Ennek a pontos lépéseiről ebben a cikkben írtunk részletesen. 

Hőtérkép

Kevesen használják ezt az eszközt rögtön a kezdetekkor, de talán ez az egyik olyan lépés, ami már megkülönböztet egy amatőr és egy profi indulást. A hőtérkép segítségével láthatjuk, hogy a látogató a weboldalon hova vitte a kurzort (mobilon merre mozgatta az újját), hova akart kattintani, az oldal melyik részén időzött többet stb. Ebből megfelelő látogatószámnál már sok következtetést le lehet vonni, ami segíthet abban, hogy jobban megértsük a látogatók viselkedését és ez által jobban az igényeikre tudjuk szabni a weboldalt. Amiből pedig egyensen következi, hogy valószínűleg többet is fognak vásárolni. 

Felfedezhetőség és megbízhatóság

Hozz létre a cégnek egy Google My Business vagy magyar nevén Google cégem profilt. Ez több okból is hasznos lesz. Egyrészt, ha valaki rákeres a webshopra vagy a cég nevére, akkor fog találni egy ilyen kártyát a keresőben. 

Google cégem profil kártya

Google cégem profil kártya

Ezzel hitelesebbé válik a cég, mert látható, hogy jóváhagyott a Google által, találhatók rajta kontakt információk, képek, nyitvatartási idő és ha elég energiát fordítasz rá, akkor egy idő után az értékelések is elkezdenek gyűlni rajta. Ez utóbbi azért fontos, mert már több felmérés rávilágított, hogy a felhasználók 80%-a elolvassa az értékeléseket a cégről vagy termékről mielőtt vásárol. Továbbá az is kiderült, hogy azok az értékelések, amiket valódi vevők, felhasználók írnak (Google cégem profilon és Facebook-on elég körülményes, szinte lehetetlen generált, kamu értékelésekkel felturbózni a profilt) sokkal nagyobb súllyal esnek a latba a potenciális vásárlóknál, mint azok az érvek, amiket a cég állít saját magáról. Ezt a jelenséget social proof-nak hívják. 

A Google cégem szolgáltatás szintén ingyenes. Nincs sem havi, sem regisztrációs díj. Egyszerűen csak nyisd meg a my business oldalt és regisztráld be a vállalkozásodat. Ha ezzel készen vagy, akkor következő lépésként 2 héten belül fogsz kapni postai úton egy fizikai levelet, ami egy kódot fog tartalmazni. Ezzel a kóddal tudod hitelesíteni a profilt. Ha ez megvan, akkor már csak a hiányzó információkat kell kitölteni, amit a hitelesítés előtt nem engedett a rendszer. 

PRO TIPP: Nagyon kevesen tudnak róla, de a Google cégemnek is van posztolási felülete. Itt nem lehet sem lájkolni, sem kommentelni. Viszont, aki rákeres a cégre annak ezek a posztok meg tudnak jelenni a cégprofil kártya alján. Ezzel elérheted, hogy értékes információkat tudjon meg a vállalkozásodról anélkül, hogy a weboldalt vagy a közösségi média profit meg kelljen nyitni.

Keress rá a mi nevünkre a Google-ben: SocialWings Online Marketing Ügynökség és nézd meg a profilkártya alján, hogyan jelennek meg ezek a posztok. 

A még jobb felfedezhetőség érdekében érdemes lefoglalni a márkád nevét azokon a felületeken is, amit (még) nem akarsz használni. Például, ha az Instagramot vagy a TikTok-ot kezdetben még nem fogod használni, azért hozz létre egy profilt a webshop nevével, nehogy idő közben valaki elhappolja előled. Érdemes ezekre a felületekre is kitenni legalább egy posztot és kiírni a webáruház elérhetőségét. Vagy készíthetsz egy örökzöld feed-et, ahogy mi csináltuk a saját Instagram profilunkra. Mivel ezt a felületet nem használjuk aktívan, de nem akartunk azt sem, hogy üres legyen vagy félbehagyottnak tűnjön. Keress ránk az instán és nézd meg: @socialwings_online_marketing

Fenntartás és növekedés

Facebook (Meta) és Instagram jelenlét

Ahhoz, hogy egy webáruház sikeresen működjön az esetek túlnyomó részében szükség van aktív közösségi média jelenlétre. Az aktív ebben az esetben azt jelenti, hogy legalább heti kettő, de inkább három poszt kikerül a felületekre. Ha nincs elég tartalmad, akkor nem feltétlenül baj, ha egy darabig ugyanazt posztolod mindegyik felületre. Az viszont fontos, hogy a posztokat szabd át az adott platformra. Például az Instagramra ne ossz meg a kép alá olyan szöveget, amiben link van, mert ott sajnos még mindig nem kattinthatók a linkek. Az eltérő tartalom megosztása két dolog miatt fontos. Az egyik az, hogy ne oszd meg a követőidet. Ha mind a két felületre ugyanazt posztolod, akkor miért kövessen ugyanaz a felhasználó mindkét platformon? Zavarni fogja, hogy ugyanazt a tartalmat látja többször. Eltérő tartalommal könnyebb fenntartani az érdeklődést. A másik pedig az, hogy nem valószínű, hogy ugyanaz a kontent egyformán hatásos lesz. 

De miért kell rendszeresen posztolni valamit? Azért, mert ha nem posztolsz, ha nem „él” az oldal, akkor olyan, mintha nem is működne a cég. Ha weboldalra be van linkelve a közösségi média oldal vagy ha aktívan hirdetsz és valaki meglátogatja azt és azt látja, hogy az utolsó poszt hetekkel vagy hónapokkal ezelőtt volt, akkor jogosan merül fel benne a kérdés, hogy vajon még működik-e a cég, ha ilyen elhanyagolt a social médiája. Vásárlás előtt sok felhasználó megnézni a cég ezen felületeit is, hogy lássa mennyire igényesen kommunikál, miket posztol és milyen visszajelzések vannak róluk vagy a termékekről. Ez utóbbi egyébként kritikus abból a szempontból, hogy hosszú távon mennyit tudsz értékesíteni. Több kutatás is rávilágított, hogy 10/8 fogyasztó megnézni a véleményeket a cégről és a termékről, mielőtt kinyitja a pénztárcáját. Az is kiderült, hogy ezek a vélemények, például, amit Facebookon és a Google cégem profilkártyán is lehet olvasni sokkal nagyobb mértékben befolyásolják az cég megítélését a fogyasztó szemében, mint azok az információk, amiket a cég közöl saját magáról a weboldalán vagy a posztokban. Vagyis lehet a nagykönyv szerint felépítve a webshopod és tökéletes minden, ha csak negatív véleményeket kaptál, akkor jó eséllyel nem sok eladásod lesz. Gyakori kifogások: „nem a social médiából szerzünk vevőket”. „csak B2B ügyfeleink vannak”. Oké lehet, hogy nem a Facebookról fognak rendelni tőled, mert villanyszerelő vagy és inkább felhívnak telefonon egy időpontért, de gondolj bele, hogy heti 2-3 poszttal, ahol bemutatod a munkáidat akár előtte-utána képekkel, akár egy rövid de érthető leírással, hogy mi volt az aktuális projekt, az mennyire bizalomépítő? Mennyire transzparenssé válik tőle a munkád? Egyrész látják a rendszeres posztokból, hogy mindig dolgozol, sok megbízásod van, vagyis biztos jó szakember vagy másrész bemutathatod a munkád minőségét. Ha emellett még be tudsz gyűjteni heti 1-2 pozitív értékelést is az ügyfeleidtől, akkor nem csak hogy előnyben leszel azokhoz a versenytársakhoz képest, akiknek csak egy weboldala van, hanem egyeduralkodóvá válhatsz a környéken. De a kizárólag B2B működő cégeknek is akár presztízs, akár employer branading szempontból is hasznos lehet hosszú távon egy minőségi jelenlét fenntartása. Egyébként itt írtunk a Facebookon megjelent új B2B célzási lehetőségeről: , itt pedig a B2B specifikus cégek jelenlétéről a Facebookon.

Na de kanyarodjunk vissza a webshopokhoz

Facebook (Meta) és Instagram hirdetés

A két cég már egy, mégis rengeteg furcsaság van a működésükben. Hirdetések szempontjából például együtt és külön-külön is értelmezhető a kettő. Viszont az Instagramnak nincs külön ügyfélszolgálata még az üzleti felhasználóknak sem. A feljebb említett Facebook vállalkozáskezelő hivatott összefogni minden, az üzleti működéssel kapcsolatos és a Meta érdekeltségébe tartozó objektumot. Így az Instagramot is ezzel kell összekapcsolni, majd ezt követően a Facebook oldalt az Instagrammal. 

Nem szándékosan írjuk bonyolultan ezt a folyamatot, hanem valójában ennyire meg van kavarva a rendszer. Laikusként, ha valaki elsőre akar véghezvinni egy ilyen folyamatot, akkor bizony könnyen beletörhet a bicskája. Sokszor még az oktatóvideók vagy leírások sem adnak teljesen pontos útmutatást, mert olyan gyakran változik a rendszer és a felület, hogy már egy pár hónapos tartalom is számíthat elavultnak. 

Sajnos 2022-ben az organikus elérés szinte halott. Legalábbis ezen a két platformon. Több ügyfelünknél és egyéb megkeresésekből is látjuk, tapasztaljuk, hogy az ingyenes elérést a Facebook nagyon megvágta és az Instagram is inkább a reels videókat részesíti előnyben. Erről most nem beszélünk részletesen, de van róla egy rövid podcastünk itt.

Ezért a rendszeres posztolással nem sokra megyünk, ha azt senki nem látja

Egy webáruháznak az alap hirdetési modellje a következő képpen kell, hogy felépüljön:

  1. Forgalomterelés
  2. Konverziós hirdetés hideg célközönségnek
  3. Konverziós remarketing hirdetés

Ez az alap. A csak konverziós alapú hirdetések ritkán hoznak jó eredményeket egy új webáruház esetében. Ehhez a hirdetési felépítéshez legalább napi 5000 Ft-os büdzsére van szükség. 2020-ban és 2021-ben még azt mondtuk az új ügyfeleinknek, hogy napi 3000 Ft az a minimum keret, amivel van értelme nekiállni hirdetni és amivel vállaljuk az együttműködés, de ez 2022 vége felé már inkább napi 5000 Ft egy webáruház esetében. Az online jelenlét építésében a hirdetési büdzsé forintjai jelentik a téglákat a tartalom pedig a habarcsot, ami összetartja őket. Ha stabil várat akarsz magadnak, ami gyorsan épül, ahhoz bizony sok tégla és jó minőségű habarcs kell.

Persze minden hirdetés feladása előtt, jó esetben a stratégia kidolgozásakor mérlegelni kell, hogy biztosan a Facebook és/vagy az Instagram-e a legmegfelelőbb platform az eladásokra. Főleg igaz ez akkor, ha nagyon szűkös büdzséből kell pozitív eredményt produkálni. Bármilyen platform, ami nem a Google az szinte biztos, hogy push marketing. Vagyis olyan típusú hirdetés, ahol a cég teszi az ajánlatot a vásárló orra elé, akkor is, ha épp nem kéri vagy keresi azt. Tehát mondhatjuk, hogy itt inkább a vágyat próbáljuk felkelteni. Persze a célzási lehetőségeknek köszönhetően már feltételezhetjük a célcsoportról, hogy van egy bizonyos fokú érdeklődésük a témában, de ez a legtöbb esetben még nem jelent konkrét vagy azonnali igényt

Ebben az esetben nagyon hatékonynak kell lennie az ajánlatnak, a hirdetésnek ((audió)vizuál + szöveg) és a célzásnak, hiszen az a célunk, hogy a felhasználót kizökkentsük annyira az egyébként nem vásárlási célú tevékenységéből, hogy mégis vásároljon, de legalább kattintson. Ehhez a stratégiához mindig magasabb büdzsére van szükség. Nem csak a természete miatt, hanem azért is mert a változatos hirdetésekhez és az oldal üzemeltetéséhez sok magas minőségű tartalomra van szükség.

Google hirdetés

Ez a fajta hirdetés, ellentétben a social média platformok reklámjaival úgynevezett pull marketing. Vagyis itt a vásárló keresi és kéri az információt. Persze ez a display hirdetések esetében nem igaz, ott ugyanis beállított célzás alapján mutatja meg azt a rendszer. Viszont amikor egy felhasználó rákeres valamire a Google-ben, legyen az termék vagy szolgáltatás, akkor jó eséllyel feltételezhető, hogy azonnal vagy a nagyon közeli jövőben vásárolni akar. Vagyis már most igénye van arra a termékre vagy szolgáltatásra, amire rákeres. De ha egy lépést visszalépünk, akkor is már ott tart a vásárlási folyamatban, hogy tájékozódni akar a megvásárolni kívánt dologról. Miket keresnek ilyenkor az emberek? Azt, amit te is keresel, mielőtt valamit megvásárolsz. Mennyibe kerül, hol lehet kapni, milyen típusok vannak belőle, van-e esetleg helyettesítő termék, mennyi garancia van rá, milyen vélemények vannak róla, összehasonlító teszteket stb. És ennek a tudatában -ha nagyon leegyszerűsítjük-, akkor ezt a pull marketinget is két részre lehet osztani. Az egyik, hogy hirdetsz a termékre vagy szolgáltatásra és a hozzá kapcsolódó kulcsszavakra, amit árulsz és kész. A másik, hogy készítesz olyan tartalmakat is, amik kielégítő és bizalmat ébresztő választ adnak az előbb példaként leírt vásárlói kérdésekre. Ez utóbbi módszerrel elérheted, hogy a potenciális vevő már az információkeresés szakaszában találkozzon a weboldaladdal, márkáddal vagy veled, aminek következében -feltéve, ha megfelelő mértékben és módon kielégítetted a kíváncsiságát- nagyobb eséllyel fogja tőled megvásárolni az adott terméket a későbbiekben. És ezen a ponton kell beszélni arról, hogy ezek a rendszerek mennyire támogatják. Ha ez utóbbi stratégiát használod és a tájékozódókat nem sikerült azonnal vásárlásra bírni, akkor a Facebookon vagy az Instagramon újra elérheted őket remarketing hirdetéssel. Ezúttal már célzottan mutathatsz neki olyan tartalmat, amit korábban a weboldalon fogyasztott. Google hirdetések indítása előtt érdemes csinálni egy kutatást a témában, hogy a vállalkozás számára releváns kulcsszavakra és keresési kifejezésekre milyen organikus és fizetett találatokat hoz a kereső, illetve fontos megnézni, hogy ezekre milyen kattintási költségekkel lehet számolni.

Rendszeres blog

Nincs olyan iparág vagy téma, amiről ne lehetne rendszeresen új információkat közölni. 

De mire jó ez pontosan? Bizonyítja a szakmaiságot és a hozzáértést, social médiában megfelelően hirdetve olcsón lehet vele forgalmat terelni a weboldalra, Google hirdetésekhez is használható, az értéket adó tartalom miatt emeli a potenciális vevők elköteleződésének szintjét és javíthatja a weboldal organikus helyezését a találati listában. Oké, de mennyi az annyi? Mennyi blogot kell írni és milyen hosszúak legyenek? A minimum minimuma a havi 2 blog. Persze a semminél az is jobb, ha csak havi egyet írsz, de minél kevesebb annál később és lassabban hozza meg a pozitív hatását. A legideálisabb pedig a heti egy minőségi cikk. Hosszúságát tekintve legalább 600-800 szóban érdemes gondolkodni, mert ez az a mennyiség, amit már a Google is értékel és képes javítani az organikus helyezését a weboldalnak. Ha problémát jelent a témák kitalálása, akkor „guglizz” a témában. Nézz utána mi foglalkoztatja az embereket a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban. Írj esettanulmányokat, írj újdonságokról, tévhitekről, kapcsolódó témákról. Ha még ezek után is úgy gondolod, hogy nem tudsz rendszeresen miről írni, nincs időd rá, pénz híján pedig nem tudod kiszervezni, akkor írj 2-3 örökzöld cikket. Az örökzöld blogcikkek olyan írások, mint például ez, amit épp olvasol. Olyan, szinte örök érvényű tények, amik jellemzik az iparágat, terméket vagy szolgáltatást. Lehet ilyen akár egy tévhitnek a részletes kibontása, elemzése. Mondjuk egy napelemekkel foglalkozó cégnél ilyen lehetne a különböző fűtési rendszereknek a részletes összehasonlítása vagy a napelemek beszerelésének a lépési pontról pontra. Viszont, ha a rendszeres tartalom helyett vagy akár mellett arra adod a fejed, hogy ilyen örökzöld és -mondjuk úgy- zászlóshajós tartalmakat készítesz, akkor azoknál ne állj meg a 800 szónál. Legyen nyugodtan 2000-3000 szavas vagy még hosszabb. 

És felejtsd el, hogy ezek a blogcikkek tökéletesek posztnak is a közösségi média felületekre vagy hírlevéltartalomnak a feliratkozóknak. Sőt egy hosszabb blog bejegyzés egyes részeit akár megoszthatsz 2-3 Facebook poszt formájában is. Tehát úgy tűnik, hogy a blogolás megint egy plusz feladat, de az elkészült cikkek valójában több helyen és több formában is felhasználhatók.

Adatbázis építés és email marketing

A saját adatbázis nagy kincs. Főleg akkor, amikor Facebook hirdetési rendszere épp nem működik vagy letiltják a fiókodat azért, mert algoritmus hibásan úgy érzékelte az időpontfoglalós hirdetést és azt gondolta, hogy az társkereső hirdetés. Megtörtént eset! Vagy feltörik a fiókodat és elveszíted az üzleti oldalt, ahol mindig kommunikáltál a követőiddel. Az ok mindegy a lényeg az, hogy csökkentsd a kitettségedet ezeknek a platformoknak, ha valami nem várt esemény történik. Az email marketing költsége nagyon alacsony a többi eszközhöz képest. Viszont sajnos megfelelő nagyságú adatbázis nélkül nem tudod működtetni. Ha most indul a vállalkozás és még nincsenek vevők, nincsenek lead-ek, akkor nincsenek email címek sem, akiknek ki lehetne küldeni az aktuális tartalmakat vagy ajánlatokat. Az emailcímek begyűjtésére van több módszer is. Az egyik az, ha webshopod van és vásárolnak tőled online, akkor a vásárlási folyamat vége előtt feliratkoztatod őket a hírlevéllistára is. A másik, hogy a weboldaladon valamilyen módszerrel ráveszed a látogatókat, hogy adják meg az email címüket. Például ajánlat egy ingyen letölthető, de értékes anyagot vagy kedvezményt, aminek az érvényesítéséhez meg kell adnia az email címét, esetleg hasznos tartalmakat vagy akciós ajánlatokat ígérsz a feliratkozásért cserébe, esetleg csinálj játékot, aminek a feltétele a feliratkozás. Habár ez utóbbi sokszor vonz olyan embereket, akiket igazából nem érdekel a terméked, csak nyerni akarnak és így hígulhat a lista. Minél relevánsabb emberek vannak az adatbázisban annál jobb lesz a megnyitási arány a hírleveleknek és annál jobb a megtérülés is. Hírlevelet nem kell túl gyakran küldeni. A heti 1 már sokaknak túlzó lehet, így a kéthetente egy már ideális lehet. De, ha nincs ilyen időközönként új tartalmad vagy ajánlatod, amit megosztanál velük, akkor ezt sem kell görcsösen csinálni. Lehet, hogy az elején a hírlevélmarketing neked még egyáltalán nem fontos és nincs is rá szükséged, de ettől függetlenül a listaépítés elengedhetetlen, mert nem tudhatod mikor jön el az a pont, amikortól bevételt tudsz vele generálni. 

Konverzió optimalizálás

Webshopok esetében kiemelten fontos, hogy foglalkozzunk a konverzió-optimalizálással. Ez a tevékenység nem arról szól, hogy még több látogatót küldünk az oldalra valahogyan. A lényege éppen az, hogy a meglévő látogatókból akarunk még több vásárlót generálni. Ha eddig 100 látogatóból 1 vásárolt, akkor ezentúl 2 vásároljon. Ennek is vannak különböző szintjei. Kezdve az egészen egyszerű dolgoktól egészen addig, hogy A/B tesztelve futtatjuk a webshopot egy gomb színének a megváltoztatásával. Ez a téma azért került bele ebbe a leírásba, mert az alapoknál még szinte ingyen lehet több konverziót elérni bizonyos dolgoknak a megváltoztatásával vagy jól átgondolt ajánlatokkal. De miről is van szó pontosan: ha már egy ideje (kb. 2-3 hónapja) üzemel egy webshop, ahol már azért járt néhány ezer látogató és volt legalább 60-70 vásárlás, akkor szépen lassan el lehet kezdeni feltérképezni a cikk elején említett mérőeszközökkel a látogatók viselkedését. Ezeket az adatokat megfelelően értelmezve javíthatjuk a webshop konverziós arányát. Egy nagyon egyszerű példa: ha azt látjuk, hogy sok látogató eljut a pénztár oldalig, vagyis valamit már a kosarába tett és feltételezhetően meg akarta vásárolni, de mégsem tette, hanem kilépett vásárlás nélkül, akkor felül kell vizsgálni ezt a folyamatot. Meg kell nézni hol akad el a látogató, mi lehet az a pont, ami miatt kilép. Talán nem működik az űrlap? Túl sok adatot kell megadni? Az utánvétes fizetést akarja választani és nincs vagy van, csak túl magas az extra költség? Ennek az egy problémának is rengeteg oka lehet. 

Ezenkívül léteznek olyan smart megoldások, mint a különböző szabályok alapján beállítható pop-up ajánlatok, amikkel nem csak a vásárlások arányát lehet növelni, hanem akár az adatbázis építését is elő lehet segíteni. 

Ennek a cikknek a kiegészítése ez a bejegyzésünk

A SocialWings blogon még rengeteg hasznos cikket találsz. Például:





Ha úgy érzed egy profi online marketing csapat segítségére van szükséged
kérj tőlünk ajánlatot most

calendar hourglass twitter reddit linkedin at telegram pinterest viber whatsapp